Programma 2025
23 May | GP Monaco Circuit de Monaco |
---|
23 May | GP Monaco Circuit de Monaco |
---|
Zeg je Formule 1, dan zeg je de Grand Prix van Monaco. De legendarische straatrace in het prinsdom behoort tot een van de meest bekende races wereldwijd en is een van de weinige Grands Prix die ook niet-Formule 1 fans goed kennen. Ook binnen de autosport zelf staat de Grand Prix Formule 1 van Monaco bekend als een van de meest prestigieuze races.
Zoals veel Europese races dateert de Grand Prix van Monaco van vóór het bestaan van het huidige Formule 1-wereldkampioenschap. De eerste Grand Prix van het prinsdom werd in 1929 georganiseerd door Antony Noghès, de voorzitter van de lokale ‘Automobile Club de Monaco’. Aan de Grand Prix deden verschillende grote merken mee, waaronder Bugatti en Mercedes.
Na deze eerste Grand Prix groeide de race enorm in populariteit. De race werd officieel erkend als ‘Grand Prix’ en maakte sinds 1933 onderdeel van het nieuwe Europese kampioenschap. Vanaf 1939 maakte de Tweede Wereldoorlog echter aan een einde aan de racesport in Europa.
Gelukkig werd het racen na het einde van de oorlog al snel weer opgepakt. Zo ook in Monaco, al liet het prinsdom enkele jaren op zich wachten. In 1948 werd er weer voor het eerst geracet op de straten van Monaco en in 1950 maakte het voor het eerst onderdeel uit van het Formule 1-kampioenschap. De eerste race werd gewonnen door niemand minder dan Juan Manuel Fangio.
Overigens zou het vanaf 1950 vijf jaar duren voor de F1 weer terug kwam naar Monaco. Dit had voornamelijk te maken met het feit dat de Formule 1 zelf nog in zijn kinderschoenen stond en te maken had met financiële problemen. De Grand Prix van Monaco keerde terug in 1955, opnieuw als onderdeel van het Formule 1 wereldkampioenschap — en deze keer voorgoed (tot dusver).
In de jaren ‘60 was het de Britse coureur Graham Hill die maar liefst vijf keer de Grand Prix op zijn naam schreef. Sindsdien staat de brit ook wel bekend als de “King of Monaco” en “Mr. Monaco.”
Net zoals veel andere circuits is het stratencircuit van Monaco meerdere keren aangepast. Aan het begin van de jaren zeventig werden door toedoen van de coureur Jackie Stewart verschillende Formule 1-evenementen afgelast vanwege de veiligheid. Voor de Grand Prix van Monaco van 1969 werden voor het eerst in de geschiedenis van het circuit op specifieke punten extra veilige Armco-barrières geplaatst. Hiervoor waren de omstandigheden op het circuit verre van veilig. Als een coureur in de fout ging was de kans groot dat hij tegen gebouwen, bomen of lantaarnpalen crashte of zelfs in het water belandde, zoals bij Alberto Ascari en Paul Hawkins het geval was. De jaren hierop werd de veiligheid gestaag verbeterd: meer Armco-barrières werden geplaatst, de pitstraat werd verplaatst en het parcours zelf werd her en der aangepast.
Tussen 1984 en 1993 werd de race gewonnen door slechts twee coureurs: De Fransman Alain Prost en de Braziliaan Ayrton Senna. Prost won zijn eerste GP van Monaco in 1984 en in 1985 volgde Senna. Senna is met zijn zes overwinningen — waarvan vijf achter elkaar — nog steeds de coureur met de meeste overwinningen op het circuit.
Na Graham Hill en Ayrton Senna was het de Duitse coureur Michael Schumacher die in de jaren ‘90 naam maakte op het stratencircuit. De zevenvoudig wereldkampioen won de Grand Prix maar liefst 5 keer, net zo vaak als Graham Hill.
Het circuit is tegenwoordig nog steeds alom geliefd, al horen we ook steeds meer kritiek. Het smalle stratencircuit is namelijk minder geschikt voor de bredere moderne F1-bolides, wat inhalen praktisch onmogelijk maakt. Ook twijfelt men hardop aan de veiligheid van dergelijke stratencircuits. Ondanks deze twijfels lijkt het zo goed als zeker dat de Grand Prix van Monaco nog jarenlang onderdeel zal uitmaken van het Formule 1-seizoen.