Jos Verstappen

NationaliteitDutch
Geboren op1972-03-04

Statistieken

Eerste F1 raceBrazilian Grand Prix op Autódromo José Carlos Pace (1994)
Championships0
Aantal races107
Pole Positions0 (0%)
Fastest Laps0 (0%)
Punten17 (0.2 avg per race)
Laps4498
Wins0 (0%)
Podiums2 (1.9%)
Retired57 (53.3%)

Resultaten in de Formule 1

1994 BRA
R
PAC
R
FRE
R
BRI
8
GER
R
HUN
3
BEL
3
ITA
R
POR
5
EUR
R
1995 BRA
R
ARG
R
SAN
R
SPA
12
MON
W
1996 AUS
R
BRA
R
ARG
6
EUR
R
SAN
R
MON
R
SPA
R
CAN
R
FRE
R
BRI
10
GER
R
HUN
R
BEL
R
ITA
8
POR
R
JAP
11
1997 AUS
R
BRA
15
ARG
R
SAN
10
MON
8
SPA
11
CAN
R
FRE
R
BRI
R
GER
10
HUN
R
BEL
R
ITA
R
AUS
12
LUX
R
JAP
13
EUR
16
1998 FRE
12
BRI
R
AUS
R
GER
R
HUN
13
BEL
R
ITA
R
LUX
13
JAP
R
2000 AUS
R
BRA
7
SAN
14
BRI
R
SPA
R
EUR
R
MON
R
CAN
5
FRE
R
AUS
R
GER
R
HUN
13
BEL
15
ITA
4
UNI
R
JAP
R
MAL
10
2001 AUS
10
MAL
7
BRA
R
SAN
R
SPA
12
AUS
6
MON
8
CAN
10
EUR
R
FRE
13
BRI
10
GER
9
HUN
12
BEL
10
ITA
R
UNI
R
JAP
15
2003 AUS
11
MAL
13
BRA
R
SAN
R
SPA
12
AUS
R
MON
R
CAN
9
EUR
14
FRE
16
BRI
15
GER
R
HUN
12
ITA
R
UNI
10
JAP
15
2020 SAK
16

Biografie Jos Verstappen

Iedere (Nederlandse) Formule 1-fan kent Jos Verstappen. Jos Verstappen is namelijk de vader van Red Bull coureur Max Verstappen en was zelf in het verleden ook Formule 1 kampioen. Hij behoort tot dezelfde generatie coureurs als Damon Hill, Michael Schumacher en Jacques Villeneuve en deelde de baan met legendarische coureurs. 

Biografie

Op 4 maart 1972 werd Jos Verstappen, voluit Johannes Franciscus Verstappen, geboren in het plaatsje Montfort. Hij is vader van Max en Victoria Verstappen en was tot 2008 getrouwd met de Belgische kartkampioen Sophie Kumpen, de moeder van Max en Victoria. Met een latere vriendin, van wie hij in 2017 scheidde, heeft hij nog een kind. Waar Jos Verstappen momenteel woont is onbekend, maar tot 2017 woonde hij in het Belgische Maaseik. 

De carrière van Jos Verstappen

Ook ‘vroeger’ begonnen aspirerende topcoureurs in de kartsport. In het geval van Jos was dit op achtjarige leeftijd. Over de details van zijn kart carrière is weinig bekend, maar we weten wel dat hij in 1984 — op 12 jarige leeftijd — Nederlands kampioen werd bij de junioren. In zijn tienerjaren bleef hij succesvol en schreef hij o.a. twee Europese titels op zijn naam.=

Download nu de F1Head Android App! Met deze app heb je het laatste nieuws, WK standen en statistieken altijd binnen handbereik! Download de App via Google Play zodat je niets hoeft te missen van het allerlaatste Formule 1 nieuws.

Van karting naar Formule-racing

In de jaren 80 en 90 maakte men niet zo snel de transitie van karting naar Formule-racing als tegenwoordig. Jos Verstappen zette deze stap bijvoorbeeld in 1991, op 19-jarige leeftijd. Ter vergelijking: op die leeftijd reed zijn zoon ‘allang’ in de Formule 1. Verstappen kwam in 1991 uit in de Formule Opel Lotus klasse. Hier woon hij direct het kampioenschap, waarop hij een aanbod kreeg om voor Van Amersfoort Racing te rijden in de Formule 3. Daarnaast racete VErstappen in de New Zealand Formula Atlantic en de Duitse Formule 3. In deze klasse won hij o.a de 1993 Marlboro Masters en het wereldkampioenschap. 

Naar de Formule 1

Eind 1993 stapte Jos Verstappen voor het eerst in een Formule 1 auto. Dit deed hij voor het Footwork Arrows team, waar hij de nieuwe auto testte op het Estoril circuit in Portugal. Tijdens deze training zette hij direct een snelle tijd neer (en zette hij in de 30e ronde zijn bolide in de muur). 

Ondanks deze crash gooide Verstappen hoge ogen. Verschillende Formule 1-teams namen contact op, maar uiteindelijk trok Benetton aan het langste eind. Verstappen ging hier racen als reservecoureur en in de hoedanigheid maakte hij tijdens de Braziliaanse Grand Prix van 1994 zijn officiële Formule 1-debuut. Later in het seizoen mocht hij op permanente basis gaan racen voor het team, naast Michael Schumacher. Aan het eind van het seizoen verloor Verstappen zijn zitje aan de meer ervaren Johnny Herbert en ging hij op leenbasis naar het Simtek team. 

Stoelendans

Bij Simtek had Verstappen verre van een goede tijd. Dit was met name te wijten aan het team en de auto: van de vijf races finishte Verstappen er slechts vijf. Na de Grand Prix van monaco kwam het team in financieel zwaar weer en ging het zelfs failliet, waardoor Verstappen zijn plekje in de Formule 1 verloor. 

Gelukkig kon hij in 1996 weer aan de slag voor het Footwork team. Gedurende dit seizoen kwam hij regelmatig sterk voor de dag, maar aan het eind van het seizoen besloot het team hem toch te vervangen door wereldkampioen Damon Hilll. 

Wederom een nieuw seizoen en een nieuw team. Deze keer was het Tyrell die Verstappen aantrok. Tyrell was dit seizoen echter een schim van zijn vorige zelf en scoorde slechts sporadisch punten. Ook bij Tyrell, dat net was overgenomen door British American Tobacco, moest Verstappen aan het eind seizoen vertrekken. 

Blijgemaakt met een dode mus

In 1998 was Verstappen een free agent, ofwel een coureur zonder een vast zitje. Verstappen viel sporadisch in, bijvoorbeeld bij Stewart, maar wist geen vast F1-stoeltje te bemachtigen. 

Hier leek verandering in te komen in 1998, toen hij testcoureur werd voor Honda’s Formule One project. De Japanse autofabrikant hoopte in 2000 haar debuut te maken in de Formule 1, maar in 1999 werden de plannen helaas omgegooid. 

Arrows, Minardi & pensioen

Toch wist Verstappen in 2000 een stoeltje te bemachtigen, wederom bij Arrows. De auto van het team was verrassend snel en Verstappen scoorde in zowel 2000 als 2001 regelmatig punten. Aan het eind van 2001 besloot het team Verstappens contract niet te verlengen. 

Verstappens laatste seizoen in de Formule 1 was in 2003, toen hij racete voor Minardi, een van de langzaamste teams op de grid. Zijn beste resultaat was een 9e plek tijdens de Grand Prix van Canada. Aan het eind van het seizoen besloot Verstappen zelf te vertrekken bij het team vanwege de tegenvallende resultaten.

Het laatste Jos Verstappen nieuws

WK Voetbal: Win 50X je inzet als Nederland wint tegen Qatar!
Verstappen krijgt peperdure Honda NSX Type S van Honda cadeau na tweede titel
Verstappen niet langer fan van stratencircuits
Nederland goed gerepresenteerd in ELMS door Viscaal en Van Uitert: ‘Het niveau is zo hoog dat het continu een sprint is’
De Vries wil met AlphaTauri top vijf in: 'Absoluut niet tevreden'
Newey keek op van ontwerp Mercedes: “Hadden wij over het hoofd gezien”
Verstappen genoot van Honda Racing Thanks Day: “Het was geweldig”
De Vries hoopt op herstel van AlphaTauri: 'Het was niet zo’n goed jaar'
Sainz denkt Verstappen aan te kunnen: 'Maar dan moet alles perfect gaan'
Verstappen heeft duidelijke boodschap: '
Casino Scout Nederland
F1Head