Informatie
Iedere (Nederlandse) Formule 1-fan kent Jos Verstappen. Jos Verstappen is namelijk de vader van Red Bull coureur Max Verstappen en was zelf in het verleden ook Formule 1 kampioen. Hij behoort tot dezelfde generatie coureurs als Damon Hill, Michael Schumacher en Jacques Villeneuve en deelde de baan met legendarische coureurs.
Biografie
Op 4 maart 1972 werd Jos Verstappen, voluit Johannes Franciscus Verstappen, geboren in het plaatsje Montfort. Hij is vader van Max en Victoria Verstappen en was tot 2008 getrouwd met de Belgische kartkampioen Sophie Kumpen, de moeder van Max en Victoria. Met een latere vriendin, van wie hij in 2017 scheidde, heeft hij nog een kind. Waar Jos Verstappen momenteel woont is onbekend, maar tot 2017 woonde hij in het Belgische Maaseik.
De carrière van Jos Verstappen
Ook ‘vroeger’ begonnen aspirerende topcoureurs in de kartsport. In het geval van Jos was dit op achtjarige leeftijd. Over de details van zijn kart carrière is weinig bekend, maar we weten wel dat hij in 1984 — op 12 jarige leeftijd — Nederlands kampioen werd bij de junioren. In zijn tienerjaren bleef hij succesvol en schreef hij o.a. twee Europese titels op zijn naam.=
Van karting naar Formule-racing
In de jaren 80 en 90 maakte men niet zo snel de transitie van karting naar Formule-racing als tegenwoordig. Jos Verstappen zette deze stap bijvoorbeeld in 1991, op 19-jarige leeftijd. Ter vergelijking: op die leeftijd reed zijn zoon ‘allang’ in de Formule 1. Verstappen kwam in 1991 uit in de Formule Opel Lotus klasse. Hier woon hij direct het kampioenschap, waarop hij een aanbod kreeg om voor Van Amersfoort Racing te rijden in de Formule 3. Daarnaast racete VErstappen in de New Zealand Formula Atlantic en de Duitse Formule 3. In deze klasse won hij o.a de 1993 Marlboro Masters en het wereldkampioenschap.
Naar de Formule 1
Eind 1993 stapte Jos Verstappen voor het eerst in een Formule 1 auto. Dit deed hij voor het Footwork Arrows team, waar hij de nieuwe auto testte op het Estoril circuit in Portugal. Tijdens deze training zette hij direct een snelle tijd neer (en zette hij in de 30e ronde zijn bolide in de muur).
Ondanks deze crash gooide Verstappen hoge ogen. Verschillende Formule 1-teams namen contact op, maar uiteindelijk trok Benetton aan het langste eind. Verstappen ging hier racen als reservecoureur en in de hoedanigheid maakte hij tijdens de Braziliaanse Grand Prix van 1994 zijn officiële Formule 1-debuut. Later in het seizoen mocht hij op permanente basis gaan racen voor het team, naast Michael Schumacher. Aan het eind van het seizoen verloor Verstappen zijn zitje aan de meer ervaren Johnny Herbert en ging hij op leenbasis naar het Simtek team.
Stoelendans
Bij Simtek had Verstappen verre van een goede tijd. Dit was met name te wijten aan het team en de auto: van de vijf races finishte Verstappen er slechts vijf. Na de Grand Prix van monaco kwam het team in financieel zwaar weer en ging het zelfs failliet, waardoor Verstappen zijn plekje in de Formule 1 verloor.
Gelukkig kon hij in 1996 weer aan de slag voor het Footwork team. Gedurende dit seizoen kwam hij regelmatig sterk voor de dag, maar aan het eind van het seizoen besloot het team hem toch te vervangen door wereldkampioen Damon Hilll.
Wederom een nieuw seizoen en een nieuw team. Deze keer was het Tyrell die Verstappen aantrok. Tyrell was dit seizoen echter een schim van zijn vorige zelf en scoorde slechts sporadisch punten. Ook bij Tyrell, dat net was overgenomen door British American Tobacco, moest Verstappen aan het eind seizoen vertrekken.
Blijgemaakt met een dode mus
In 1998 was Verstappen een free agent, ofwel een coureur zonder een vast zitje. Verstappen viel sporadisch in, bijvoorbeeld bij Stewart, maar wist geen vast F1-stoeltje te bemachtigen.
Hier leek verandering in te komen in 1998, toen hij testcoureur werd voor Honda’s Formule One project. De Japanse autofabrikant hoopte in 2000 haar debuut te maken in de Formule 1, maar in 1999 werden de plannen helaas omgegooid.
Arrows, Minardi & pensioen
Toch wist Verstappen in 2000 een stoeltje te bemachtigen, wederom bij Arrows. De auto van het team was verrassend snel en Verstappen scoorde in zowel 2000 als 2001 regelmatig punten. Aan het eind van 2001 besloot het team Verstappens contract niet te verlengen.
Verstappens laatste seizoen in de Formule 1 was in 2003, toen hij racete voor Minardi, een van de langzaamste teams op de grid. Zijn beste resultaat was een 9e plek tijdens de Grand Prix van Canada. Aan het eind van het seizoen besloot Verstappen zelf te vertrekken bij het team vanwege de tegenvallende resultaten.