FIA

Antonelli moet Belgische GP vanuit pitlane starten na motor-inbreuk

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 27 juli 2025 om 12:52
Kimi Antonelli van Mercedes-AMG PETRONAS moet de Belgische Grand Prix vanuit de pitlane starten nadat het team zonder toestemming van de FIA alle krachtbronelementen heeft vervangen tijdens parc fermé. De stewards legden deze zware straf op wegens schending van meerdere reglementsartikelen.

CONTENT:

Mercedes overtreedt parc fermé-regels in België

De FIA-stewards hebben Mercedes-AMG PETRONAS een zware straf opgelegd tijdens de kwalificatie voor de Belgische Grand Prix. Kimi Antonelli, rijdend in auto nummer 12, moet zondag vanuit de pitlane starten nadat zijn team zonder goedkeuring van de technische afgevaardigde alle krachtbronelementen heeft vervangen tijdens parc fermé.

Volgens het officiële FIA-document werden de volgende onderdelen geïnstalleerd: een vijfde verbrandingsmotor (ICE), vijfde turbolader (TC), vijfde Motor Generator Unit-Heat (MGU-H) en vijfde Motor Generator Unit-Kinetic (MGU-K). Het vervangen van deze elementen gebeurde om 11:20 tijdens de kwalificatiesessie.

Schending van meerdere reglementsartikelen

De stewards stelden vast dat Mercedes de artikelen 28.2, 40.3 en 40.9 van het FIA Formule 1 Sportreglement heeft overtreden. Normaal gesproken zou elk extra krachtbronelement resulteren in een gridstraf van 10 plaatsen, wat in dit geval zou neerkomen op een totaal van 40 gridplaatsen.

Artikel 42.3 d) van het sportreglement bepaalt dat een coureur met meer dan 15 cumulatieve gridstrafplaatsen achteraan de grid moet starten. Echter, omdat de componenten werden gewisseld zonder toestemming van de FIA-technische afgevaardigde, moet auto 12 volgens artikel 40.9 (b) vanuit de pitlane starten.

Zware consequenties voor Mercedes-coureur

Een start vanuit de pitlane betekent een aanzienlijk nadeel voor Antonelli. Hij mag pas vertrekken nadat alle andere auto’s de startlijn zijn gepasseerd en moet wachten tot het startsein wordt gegeven door de officials in de pitlane. Dit maakt het praktisch onmogelijk om nog punten te scoren in de race.

De straf werd opgelegd conform artikel 28.3 van het FIA Formule 1 Sportreglement. De stewards Garry Connelly, Felix Holter, Vitantonio Liuzzi en Loïc Bacquelaine namen deze beslissing onafhankelijk van de FIA, uitsluitend gebaseerd op de relevante reglementen en het gepresenteerde bewijs.

Mogelijkheid tot beroep blijft open

Mercedes heeft het recht om deze beslissing aan te vechten volgens artikel 15 van de FIA International Sporting Code en hoofdstuk 4 van de FIA Judicial and Disciplinary Rules, mits dit binnen de geldende termijnen gebeurt. Het team zal moeten afwegen of een beroepsprocedure zinvol is gezien de duidelijke regelovertreding.

Deze sanctie onderstreept het belang van strikte naleving van de parc fermé-regels, die bedoeld zijn om eerlijke concurrentie te waarborgen en te voorkomen dat teams tussen kwalificatie en race nog substantiële wijzigingen aan de auto’s aanbrengen.

Bekijk het officiële FIA-document

Mercedes overtreedt parc fermé-regels in België

De FIA-stewards hebben Mercedes-AMG PETRONAS een zware straf opgelegd tijdens de kwalificatie voor de Belgische Grand Prix. Kimi Antonelli, rijdend in auto nummer 12, moet zondag vanuit de pitlane starten nadat zijn team zonder goedkeuring van de technische afgevaardigde alle krachtbronelementen heeft vervangen tijdens parc fermé.

Volgens het officiële FIA-document werden de volgende onderdelen geïnstalleerd: een vijfde verbrandingsmotor (ICE), vijfde turbolader (TC), vijfde Motor Generator Unit-Heat (MGU-H) en vijfde Motor Generator Unit-Kinetic (MGU-K). Het vervangen van deze elementen gebeurde om 11:20 tijdens de kwalificatiesessie.

Schending van meerdere reglementsartikelen

De stewards stelden vast dat Mercedes de artikelen 28.2, 40.3 en 40.9 van het FIA Formule 1 Sportreglement heeft overtreden. Normaal gesproken zou elk extra krachtbronelement resulteren in een gridstraf van 10 plaatsen, wat in dit geval zou neerkomen op een totaal van 40 gridplaatsen.

Artikel 42.3 d) van het sportreglement bepaalt dat een coureur met meer dan 15 cumulatieve gridstrafplaatsen achteraan de grid moet starten. Echter, omdat de componenten werden gewisseld zonder toestemming van de FIA-technische afgevaardigde, moet auto 12 volgens artikel 40.9 (b) vanuit de pitlane starten.

Zware consequenties voor Mercedes-coureur

Een start vanuit de pitlane betekent een aanzienlijk nadeel voor Antonelli. Hij mag pas vertrekken nadat alle andere auto’s de startlijn zijn gepasseerd en moet wachten tot het startsein wordt gegeven door de officials in de pitlane. Dit maakt het praktisch onmogelijk om nog punten te scoren in de race.

De straf werd opgelegd conform artikel 28.3 van het FIA Formule 1 Sportreglement. De stewards Garry Connelly, Felix Holter, Vitantonio Liuzzi en Loïc Bacquelaine namen deze beslissing onafhankelijk van de FIA, uitsluitend gebaseerd op de relevante reglementen en het gepresenteerde bewijs.

Mogelijkheid tot beroep blijft open

Mercedes heeft het recht om deze beslissing aan te vechten volgens artikel 15 van de FIA International Sporting Code en hoofdstuk 4 van de FIA Judicial and Disciplinary Rules, mits dit binnen de geldende termijnen gebeurt. Het team zal moeten afwegen of een beroepsprocedure zinvol is gezien de duidelijke regelovertreding.

Deze sanctie onderstreept het belang van strikte naleving van de parc fermé-regels, die bedoeld zijn om eerlijke concurrentie te waarborgen en te voorkomen dat teams tussen kwalificatie en race nog substantiële wijzigingen aan de auto’s aanbrengen.

Bekijk het officiële FIA-document