FIA

Doohan krijgt tijdstraf voor incident in Chinese Grand Prix

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 23 maart 2025 om 10:13
Jack Doohan heeft een tijdstraf van tien seconden gekregen van de stewards na een incident tijdens de Chinese Grand Prix. De Alpine-coureur dwong zijn tegenstander van de baan in bocht 14 nadat hij de controle over zijn wagen had verloren.

Jack Doohan van BWT Alpine Formula 1 Team is bestraft door de stewards van de Chinese Grand Prix na een incident waarbij hij een andere coureur van de baan heeft gedwongen. De Australiër kreeg een tijdstraf van tien seconden en twee strafpunten op zijn licentie.

Incident in bocht 14

Het incident vond plaats tijdens de race op zondag 23 maart om 16:17 lokale tijd in bocht 14 van het Shanghai International Circuit. Volgens het officiële stewards-rapport werd Doohan (auto nummer 7) ingehaald door coureur Hadjar (auto nummer 6) in de aanloop naar bocht 14.

Toen Doohan probeerde de positie terug te winnen aan de binnenkant, verloor hij de controle over zijn Alpine. De coureur blokkeerde zijn wielen en dwong Hadjar daarbij van de baan af.

Onderzoek van de stewards

De stewards onderzochten het incident grondig aan de hand van verschillende databronnen. “De stewards hebben positioneringssysteem data, video-beelden, timing en in-car video bewijsmateriaal beoordeeld,” staat vermeld in het officiële document.

Na analyse van alle beschikbare informatie concludeerden de stewards dat Doohan in overtreding was van Appendix L, Hoofdstuk IV, Artikel 2 b) van de International Sporting Code. Dit artikel behandelt het dwingen van een andere coureur van de baan.

Straf volgens richtlijnen

De opgelegde straf van tien seconden tijdstraf en twee strafpunten is in lijn met de bestaande richtlijnen voor dit type overtreding. “We hebben dienovereenkomstig een tijdstraf van 10 seconden opgelegd met 2 strafpunten, wat in overeenstemming is met de richtlijnen voor het dwingen van een coureur van de baan,” aldus de stewards.

Met deze twee strafpunten heeft Doohan nu in totaal vier strafpunten verzameld in de afgelopen twaalf maanden. Bij twaalf strafpunten binnen een periode van twaalf maanden volgt automatisch een schorsing van één race.

Regelgeving en precedent

Het dwingen van een coureur van de baan is één van de meest voorkomende overtredingen in de Formule 1. De FIA hanteert strikte richtlijnen om ervoor te zorgen dat coureurs voldoende ruimte laten voor hun tegenstanders tijdens gevechten op de baan.

De stewards benadrukten in hun beslissing dat teams het recht hebben om bepaalde beslissingen aan te vechten. Dit moet gebeuren in overeenstemming met Artikel 15 van de FIA International Sporting Code en Hoofdstuk 4 van de FIA Juridische en Disciplinaire Regels, binnen de geldende tijdslimieten.

Impact op Alpine

Voor Alpine betekent dit incident een teleurstelling in wat een veelbelovende race had kunnen zijn. Het team zal de komende tijd ongetwijfeld met Doohan werken aan het verfijnen van zijn racecraft om dergelijke incidenten in de toekomst te voorkomen.

De tijdstraf van tien seconden is direct verwerkt in de einduitslag van de Chinese Grand Prix, wat mogelijk invloed heeft gehad op Doohan’s eindpositie en de punten die hij heeft kunnen scoren voor het constructeurskampioenschap.

Het volledige officiële document van de FIA stewards is te vinden via: FIA Officieel Document 72