FIA

Geen actie tegen Leclerc na clash met Russell tijdens Dutch Grand Prix

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 31 augustus 2025 om 20:14
Charles Leclerc is vrijuit gegaan na een onderzoek naar een vermeende botsing met George Russell tijdens de Dutch Grand Prix. De stewards oordeelden dat het incident in bocht 12 een couragegevecht was zonder verdere consequenties.

Stewards zien af van straf na clash Leclerc-Russell

De stewards van de Dutch Grand Prix hebben besloten geen verdere actie te ondernemen tegen Ferrari-coureur Charles Leclerc na een incident met Mercedes-rijder George Russell. Het voorval vond plaats tijdens de race op zondag om 15:46 uur in bocht 12 van het circuit van Zandvoort.

Leclerc werd oorspronkelijk beschuldigd van het veroorzaken van een botsing, wat zou hebben geleid tot een overtreding van Appendix L, Hoofdstuk IV, Artikel 2 d) van de FIA International Sporting Code. Na uitgebreid onderzoek concludeerden de stewards echter dat er geen sprake was van schuld.

Gedetailleerd onderzoek door wedstrijdleiding

Volgens het officiële rapport hoorden de stewards beide coureurs en teamvertegenwoordigers aan. Russell lag voor Leclerc in bocht 11, maar verloor zijn positie aan de Monegask bij de uitgang van bocht 12, waar het contact plaatsvond.

Een cruciaal onderdeel van het onderzoek was de vraag of Leclerc binnen de begrenzingen van de baan was gebleven. “Het beschikbare bewijs was niet overtuigend genoeg om vast te stellen of auto 16 de baan had verlaten,” aldus de stewards in hun uitspraak.

Beide teams en coureurs in overeenstemming

Opmerkelijk was dat beide teamvertegenwoordigers het erover eens waren dat er geen duidelijk bewijs was dat Leclerc de baan had verlaten. Ook de coureurs zelf waren het eens over de aard van het incident.

“Beide coureurs waren van mening dat dit een race-incident was en dat er geen verdere consequenties moesten volgen voor het voorval,” staat in het document. Deze unanimiteit tussen de betrokken partijen speelde een belangrijke rol in de beslissing van de stewards.

Moderne beoordelingsmethoden toegepast

De stewards maakten gebruik van uitgebreide bewijsvoering, waaronder videobeelden, timing-data en onboard-camera’s van beide auto’s. Ook werden de huidige rijstandaarden-richtlijnen gehanteerd om te beoordelen of een van beide coureurs anders had moeten handelen.

Het onderzoek werd geleid door stewards Nish Shetty, Matthew Selley, Pedro Lamy en Natalie Corsmit, die onafhankelijk van de FIA hun oordeel velden op basis van het reglement en het gepresenteerde bewijs.

Belangrijke precedent voor racen

Deze beslissing onderstreept de huidige benadering van de stewards om hard maar fair racen toe te staan, zolang er geen duidelijke regelovertreding plaatsvindt. Het feit dat beide coureurs het incident als onderdeel van normaal racen beschouwden, woog zwaar mee in de uiteindelijke uitspraak.

Teams hebben het recht om in beroep te gaan tegen beslissingen van de stewards binnen de geldende termijnen, conform Artikel 15 van de FIA International Sporting Code en Hoofdstuk 4 van de FIA Gerechtelijke en Disciplinaire Reglementen.

Het volledige officiële document is hier beschikbaar.