FIA

Hamilton ontsnapt aan straf na rode vlag incident in Singapore

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 4 oktober 2025 om 14:31
Lewis Hamilton is vrijdag tijdens de derde vrije training voor de Grand Prix van Singapore onderzocht door de wedstrijdleiding na een vermeende overtreding van de rode vlag regels. De Ferrari-coureur leek te hard te rijden na het incident met auto 30, maar ontsprong uiteindelijk de dans. De stewards concludeerden dat er geen bewijs was voor een regelovertreding.

Onderzoek na incident met Lawson

De stewards openden een onderzoek naar Hamilton na afloop van de derde vrije training op het Marina Bay Street Circuit. De race directie had Hamilton en zijn team opgeroepen om uitleg te geven over zijn rijgedrag tijdens de rode vlag periode. Deze rode vlag was uitgezwaaid na een incident waarbij auto 30 van Liam Lawson betrokken was.

Hamilton verscheen om 17:46 uur lokale tijd voor de stewards. Hij kreeg bijstand van een teamvertegenwoordiger van Scuderia Ferrari HP. De wedstrijdleiding vermoedde dat de Britse coureur artikel 2.5.4.1 b van Appendix H van de International Sporting Code had overtreden. Ook een mogelijke schending van artikel 37.6 a van het 2025 FIA Formule 1 Sportreglement stond ter discussie.

Telemetrie toont aan dat regels zijn nageleefd

De stewards analyseerden verschillende databronnen om tot een oordeel te komen. Ze bekeken de positiegegevens, videobeelden, tijdmetingen en telemetrie van de auto. Ook de teamradio en de beelden vanuit de cockpit werden onderzocht. Op het eerste gezicht leek Hamilton met een hoge snelheid door te rijden tijdens de rode vlag periode.

De telemetriegegevens vertelden echter een ander verhaal. Hamilton bleef boven de vereiste minimumtijd tussen het moment dat de rode vlag werd getoond en zijn binnenkomst in de pitstraat. Dit is een belangrijke maatstaf in het reglement. Coureurs moeten na een rode vlag hun snelheid verlagen, maar wel binnen een bepaalde tijdslimiet naar de pitstraat rijden.

Snelheid bij pitstraat binnen acceptabele grenzen

Bij de ingang van de pitstraat reed Hamilton iets harder dan andere coureurs in vergelijkbare situaties. De stewards merkten dit verschil op tijdens hun analyse. Toch concludeerden ze dat Hamilton te allen tijde de controle over zijn auto behield. Hij reed niet op een manier die als onveilig kon worden bestempeld.

De wedstrijdleiding gaf wel een waarschuwing af. Ze oordeelden dat een grotere snelheidsvermindering wenselijk was geweest onder de omstandigheden. Hamilton had voorzichtiger kunnen rijden. Desondanks was er geen hard bewijs dat de Ferrari-coureur daadwerkelijk een regelovertreding had begaan.

Geen verdere actie tegen Hamilton

De stewards kwamen tot de beslissing dat er geen verdere actie nodig was. Hamilton kreeg geen straf opgelegd. Er volgde ook geen boete of een reprimande. De zaak werd gesloten om 20:30 uur lokale tijd, ruim drie uur na het incident.

Het besluit werd genomen door een panel van vijf stewards. Gerd Ennser, Loïc Bacquelaine, Natalie Corsmit, Derek Warwick en Paul Ng vormden dit panel. Zij benadrukten in hun verklaring dat teams het recht hebben om bepaalde beslissingen aan te vechten. Dit moet gebeuren volgens artikel 15 van de FIA International Sporting Code en hoofdstuk 4 van de FIA Judicial and Disciplinary Rules.

Onafhankelijke besluitvorming

De stewards wezen er in hun document op dat hun beslissingen onafhankelijk van de FIA worden genomen. Ze baseren hun oordeel uitsluitend op de relevante reglementen, richtlijnen en het gepresenteerde bewijs. Deze onafhankelijkheid is een belangrijk onderdeel van de rechtsgang binnen de Formule 1.

Hamilton kan zich nu volledig focussen op de kwalificatie en de race in Singapore. Het incident vormt geen belemmering meer voor zijn weekend. De zevenvoudig wereldkampioen hoeft geen gridstraf te vrezen en kan vanaf een schone lei beginnen aan de rest van het raceweekend.

Bekijk hier het officiële FIA document over deze zaak.