FIA

Leclerc vrijgesproken na onderzoek safety car-tijd Chinese Grand Prix

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 21 maart 2025 om 11:52
Charles Leclerc heeft geen straf gekregen voor het overschrijden van de toegestane tijd tussen de safety car-lijnen tijdens de sprintkwalificatie van de Chinese Grand Prix. De stewards oordeelden dat de Ferrari-coureur geen onnodige vertraging veroorzaakte en geen sportief voordeel behaalde.

Stewards spreken Leclerc vrij na grondig onderzoek

De stewards van de Chinese Grand Prix hebben vrijdagavond besloten geen verdere actie te ondernemen tegen Charles Leclerc, nadat de Ferrari-coureur werd onderzocht voor het overschrijden van de maximale tijd tussen de safety car-lijnen tijdens de sprintkwalificatie. Het incident vond plaats om 15:57 lokale tijd toen Leclerc in zijn preparatieronde te veel tijd nodig had.

De race director rapporteerde een mogelijke overtreding van artikel 33.4 van het FIA Formule 1 Sportreglement en de Event Notes van de race director. Leclerc en een teamvertegenwoordiger werden om 18:44 opgeroepen voor een hoorzitting bij de stewards.

Teamorders bepaalden koers van gebeurtenissen

Uit het onderzoek bleek dat zowel Leclerc als Lewis Hamilton hun preparatieronde vrijwel gelijktijdig begonnen. Hamilton volgde de Monegask op korte afstand, terwijl Leclerc zich achter een andere coureur (STR) bevond die ook aan zijn voorbereidingsronde bezig was.

“LEC moest wachten tot STR zijn snelle ronde zou beginnen en werd ondertussen door HAM ingehaald op orders van het team,” staat in het officiële document. “LEC behield te allen tijde een redelijke snelheid en probeerde uiteindelijk een redelijke gat achter HAM te creëren.”

Geen hinder voor andere coureurs

De stewards benadrukken in hun uitspraak dat Leclerc’s acties “op ordelijke wijze” werden uitgevoerd en dat geen enkele coureur achter hem gehinderd werd door zijn rijgedrag. Dit was cruciaal in de beslissing om geen straf op te leggen.

Na bestudering van positioneringsdata, videobeelden, timinggegevens en onboard-camerabeelden concludeerden de stewards dat Leclerc niet “onnodige langzaam” reed. Het overschrijden van de maximale tijd werd veroorzaakt door zijn “juiste acties” in de gegeven omstandigheden.

Sportreglement artikel 33.4 onder de loep

Artikel 33.4 van het FIA Formule 1 Sportreglement regelt het gedrag van coureurs tijdens safety car-situaties en kwalificatiesessies. Het voorkomt dat coureurs onnodige vertragingen veroorzaken die andere deelnemers kunnen hinderen of een oneerlijk voordeel kunnen opleveren.

De Event Notes van race director specificeren de maximale toegestane tijd tussen bepaalde punten op het circuit. Deze regels zijn bedoeld om een eerlijke en veilige omgeving voor alle coureurs te waarborgen tijdens kwalificatiesessies.

Geen sportief voordeel behaald

Het beslissende argument in Leclerc’s voordeel was dat hij geen sportief voordeel behaalde met zijn acties. De stewards erkenden dat de omstandigheden – met teamorders en de noodzaak om te wachten op andere coureurs – een legitieme reden vormden voor de tijdsoverschrijding.

Het stewarding panel, bestaande uit Nish Shetty, Gerd Ennser, Matthew Selley, Pedro Lamy en Zheng Honghai, herinnerde alle teams eraan dat zij het recht hebben om bepaalde beslissingen van de stewards aan te vechten binnen de gestelde termijnen, conform artikel 15 van de FIA International Sporting Code.

Deze uitspraak toont aan dat de stewards context en omstandigheden meewegen bij het beoordelen van mogelijke reglementsschendingen, vooral wanneer coureurs handelen volgens teaminstructies en geen andere deelnemers hinderen.

Bron: Officieel FIA document – Chinese Grand Prix 2025