
McLaren krijgt waarschuwing na vergeten zaklampen in Norris’ auto Miami GP
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
CONTENT:
Bizarre fout bij McLaren
Een ongewone situatie deed zich voor tijdens de eerste vrije training van de Miami Grand Prix op 2 mei 2025. McLaren stuurde Lando Norris de baan op met twee vergeten zaklampen in zijn cockpit, wat door de FIA-stewards werd bestempeld als het uitsturen van een auto in onveilige conditie.
Het incident vond plaats om 12:34 lokale tijd tijdens de eerste vrije training. De stewards ontvingen een rapport van de wedstrijdleider en riepen vervolgens het McLaren-team op voor een hoorzitting om de zaak te bespreken.
Team erkent fout openlijk
In de hoorzitting erkende McLaren volmondig dat het om een oprechte fout ging. “Het team gaf in de hoorzitting toe dat ze een echte vergissing hadden gemaakt door twee zaklampen in de cockpit achter te laten bij het uitsturen van auto 4,” staat in het officiële FIA-document.
Gelukkig realiseerde Norris zich direct na het betreden van het circuit dat er apparatuur in zijn auto lag. De Britse coureur wist beide voorwerpen kort na het verlaten van de pitstraat veilig te stellen voordat hij langzaam terugkeerde naar de pits.
Milderende omstandigheden
Hoewel de stewards vaststelden dat het incident kwalificeerde als het uitsturen van een auto in onveilige conditie – een overtreding van artikel 34.14 c) van het FIA Formule 1 Sportreglement – hielden ze rekening met de snelle reactie van de coureur.
“De stewards bepalen dat de coureur het probleem extreem snel realiseerde en adequaat reageerde om elke onveilige of gevaarlijke situatie te voorkomen. Dit wordt meegenomen als verzachtende omstandigheid,” luidt de verklaring van het viertal stewards bestaande uit Felix Holter, Mathieu Remmerie, Derek Warwick en Steve Pence.
Waarschuwing als straf
Door de snelle actie van Norris en de openlijke erkenning van McLaren dat het om een vergissing ging, besloten de stewards tot een relatief milde straf. Het team ontving een officiële waarschuwing in plaats van een zwaardere sanctie zoals een boete of gridstraf.
Dit type incidenten zijn zeldzaam in de Formule 1, waar teams normaliter strikte procedures hanteren voor het controleren van de auto’s voordat deze de baan opgaan. Het benadrukt het belang van grondige checks voordat een coureur de pitstraat verlaat.
Veiligheidsprotocollen
Artikel 34.14 c) van het FIA Formule 1 Sportreglement behelst de veiligheidsprotocollen rondom het uitsturen van auto’s vanuit de garage. Teams zijn verplicht ervoor te zorgen dat hun auto’s zich in een volledig veilige conditie bevinden voordat ze de pitstraat betreden.
Het incident dient als reminder voor alle teams om hun pre-track procedures nogmaals door te nemen en te zorgen dat dergelijke vergissingen in de toekomst worden voorkomen. Voor McLaren betekent de waarschuwing dat ze extra waakzaam moeten zijn, aangezien herhaalde overtredingen tot zwaardere straffen kunnen leiden.
Het McLaren-team kan tegen deze beslissing in beroep gaan binnen de gestelde termijnen, conform artikel 15 van de FIA International Sporting Code, hoewel dit gezien de milde straf onwaarschijnlijk lijkt.
Bekijk het officiële FIA-document: 2025 Miami Grand Prix – Infringement Car 4 – Unsafe Condition
Bizarre fout bij McLaren
Een ongewone situatie deed zich voor tijdens de eerste vrije training van de Miami Grand Prix op 2 mei 2025. McLaren stuurde Lando Norris de baan op met twee vergeten zaklampen in zijn cockpit, wat door de FIA-stewards werd bestempeld als het uitsturen van een auto in onveilige conditie.
Het incident vond plaats om 12:34 lokale tijd tijdens de eerste vrije training. De stewards ontvingen een rapport van de wedstrijdleider en riepen vervolgens het McLaren-team op voor een hoorzitting om de zaak te bespreken.
Team erkent fout openlijk
In de hoorzitting erkende McLaren volmondig dat het om een oprechte fout ging. “Het team gaf in de hoorzitting toe dat ze een echte vergissing hadden gemaakt door twee zaklampen in de cockpit achter te laten bij het uitsturen van auto 4,” staat in het officiële FIA-document.
Gelukkig realiseerde Norris zich direct na het betreden van het circuit dat er apparatuur in zijn auto lag. De Britse coureur wist beide voorwerpen kort na het verlaten van de pitstraat veilig te stellen voordat hij langzaam terugkeerde naar de pits.
Milderende omstandigheden
Hoewel de stewards vaststelden dat het incident kwalificeerde als het uitsturen van een auto in onveilige conditie – een overtreding van artikel 34.14 c) van het FIA Formule 1 Sportreglement – hielden ze rekening met de snelle reactie van de coureur.
“De stewards bepalen dat de coureur het probleem extreem snel realiseerde en adequaat reageerde om elke onveilige of gevaarlijke situatie te voorkomen. Dit wordt meegenomen als verzachtende omstandigheid,” luidt de verklaring van het viertal stewards bestaande uit Felix Holter, Mathieu Remmerie, Derek Warwick en Steve Pence.
Waarschuwing als straf
Door de snelle actie van Norris en de openlijke erkenning van McLaren dat het om een vergissing ging, besloten de stewards tot een relatief milde straf. Het team ontving een officiële waarschuwing in plaats van een zwaardere sanctie zoals een boete of gridstraf.
Dit type incidenten zijn zeldzaam in de Formule 1, waar teams normaliter strikte procedures hanteren voor het controleren van de auto’s voordat deze de baan opgaan. Het benadrukt het belang van grondige checks voordat een coureur de pitstraat verlaat.
Veiligheidsprotocollen
Artikel 34.14 c) van het FIA Formule 1 Sportreglement behelst de veiligheidsprotocollen rondom het uitsturen van auto’s vanuit de garage. Teams zijn verplicht ervoor te zorgen dat hun auto’s zich in een volledig veilige conditie bevinden voordat ze de pitstraat betreden.
Het incident dient als reminder voor alle teams om hun pre-track procedures nogmaals door te nemen en te zorgen dat dergelijke vergissingen in de toekomst worden voorkomen. Voor McLaren betekent de waarschuwing dat ze extra waakzaam moeten zijn, aangezien herhaalde overtredingen tot zwaardere straffen kunnen leiden.
Het McLaren-team kan tegen deze beslissing in beroep gaan binnen de gestelde termijnen, conform artikel 15 van de FIA International Sporting Code, hoewel dit gezien de milde straf onwaarschijnlijk lijkt.
Bekijk het officiële FIA-document: 2025 Miami Grand Prix – Infringement Car 4 – Unsafe Condition