FIA

Miami GP: Albon krijgt vijf seconden straf na Safety Car overtreding

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 3 mei 2025 om 21:54
Alexander Albon heeft een tijdstraf van vijf seconden gekregen na de Sprint van de Miami Grand Prix. De Williams-coureur reed te snel onder de Safety Car en overtreed daarmee het reglement. De stewards oordeelden dat er geen onveilige situatie ontstond.

Albon overtreed Safety Car reglement in Miami

Alexander Albon is door de stewards van de Miami Grand Prix bestraft met een tijdstraf van vijf seconden na een overtreding tijdens de Sprint. De Thai-Britse coureur van Williams reed onder de Safety Car-periode sneller dan toegestaan volgens de ECU-minimum tijden.

Drie opeenvolgende sectoren te snel

Uit het officiële stewards-rapport blijkt dat Albon aan het begin van de Safety Car-periode in drie opeenvolgende sectoren onder de door de ECU vastgestelde minimum tijd reed. Dit is een directe overtreding van artikel 55.7 van het FIA Formule 1 Sportreglement.

De stewards onderzochten uitgebreid timing-data, telemetrie en beelden vanuit de cockpit van auto nummer 23. Na een hearing met zowel Albon als een teamvertegenwoordiger van Atlassian Williams Racing, werd de standaardstraf opgelegd.

Geen strafpunten vanwege omstandigheden

Hoewel de overtreding technisch gezien duidelijk was, hielden de stewards rekening met de omstandigheden op het circuit. “De stewards merken op dat de baancondities niet ideaal waren en dat er geen onveilige of gevaarlijke situatie werd gecreëerd door de coureur,” staat in het officiële document.

Om deze reden werden geen strafpunten toegekend aan Albon, wat gebruikelijk zou zijn bij gevaarlijk rijgedrag onder Safety Car-condities. De coureur behoudt dus een schone lei wat betreft zijn superlicentie.

Safety Car ECU-systeem uitgelegd

Het ECU-systeem (Engine Control Unit) stelt tijdens Safety Car-periodes automatisch minimum sectortijden vast. Dit systeem is ingevoerd om ervoor te zorgen dat coureurs niet onnodig snel rijden wanneer de Safety Car op de baan is, zelfs als ze nog niet direct achter de Safety Car rijden.

Artikel 55.7 van het Sportreglement is duidelijk: coureurs moeten zich houden aan deze ECU-minimum tijden om de veiligheid op het circuit te waarborgen. Overtredingen worden standaard bestraft met tijdstraffen.

Williams accepteert beslissing stewards

Het incident vond plaats om 12:54 lokale tijd tijdens de Sprint. De stewards, bestaande uit Felix Holter, Mathieu Remmerie, Derek Warwick en Steve Pence, namen hun beslissing om 15:41 na grondig onderzoek van alle beschikbare gegevens.

Williams heeft het recht om binnen de gestelde termijn in beroep te gaan tegen deze beslissing, conform artikel 15 van de FIA Internationale Sportcode. Het team heeft echter nog niet aangegeven of zij deze stap zullen ondernemen.

De vijf seconden tijdstraf wordt toegevoegd aan Albons eindtijd van de Sprint, wat mogelijk gevolgen heeft voor zijn klassering en de daarbij behorende punten.

Het volledige officiële stewards-rapport is beschikbaar via de FIA website.