
Miami GP: Lawson krijgt tijdstraf na botsing met Alonso in sprint
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Incident in bochtencomplex Miami
De stewards van de Miami Grand Prix hebben Liam Lawson bestraft met een tijdstraf van vijf seconden na zijn botsing met Fernando Alonso tijdens de sprintrace. Het incident vond plaats in bocht 12, nadat de Nieuw-Zeelander een inhaalpoging had ondernomen bij de Aston Martin-coureur.
Volgens het officiële stewarding-document probeerde Lawson met zijn Racing Bulls (auto 30) Alonso (auto 14) buitenom in te halen bij bocht 11. Hoewel de 23-jarige coureur erin slaagde volledig naast de Spanjaard te komen, was zijn vooras niet voor die van Alonso bij de apex van de bocht.
Driving Standards Guidelines overtreden
De stewards baseerden hun beslissing op de Driving Standards Guidelines, die duidelijk stellen wanneer een coureur recht heeft op ruimte tijdens een inhaalmanoeuvre. “Auto 30 was niet gerechtigd om ruimte te krijgen bij de uitgang van de bocht,” verklaarden de officials in hun beslissing.
Het bochtencomplex van Miami speelde een cruciale rol in het incident. Volgens de stewards heeft de coureur die de racing line mag bepalen in bocht 11, automatisch ook dat recht in bocht 12 vanwege de lay-out van het circuit.
Collision op weg naar bocht 12
Lawson reed naar de buitenrand van de baan tussen bocht 11 en 12, waar hij vervolgens in aanraking kwam met Alonso’s Aston Martin bij de nadering van bocht 12. Na analyse van videobeelden en on-board camera’s concludeerden de stewards dat de Racing Bulls-coureur “voornamelijk schuldig” was aan het incident.
Naast de tijdstraf kreeg Lawson ook één strafpunt op zijn superlicentie, waarmee zijn totaal voor de afgelopen twaalf maanden op zes punten komt. Bij twaalf strafpunten volgt automatisch een schorsing voor één raceweekend.
Stewards overwogen omstandigheden
Bij het bepalen van de straf hielden de stewards rekening met de baanomstandigheden tijdens de sprintrace. Het viertal officials – bestaande uit Felix Holter, Mathieu Remmerie, Derek Warwick en Steve Pence – achtte een tijdstraf van vijf seconden passend voor de overtreding.
Het incident viel onder een overtreding van Appendix L, hoofdstuk IV artikel 2 d) van de International Sporting Code, die betrekking heeft op gevaarlijk rijgedrag tijdens de race.
Hoorzitting met beide partijen
Beide coureurs en hun teamvertegenwoordigers werden gehoord tijdens de stewardshoorzitting, die plaatsvond na de sprintrace. De officials bestudeerden uitgebreid videobeelden en on-board beelden van beide auto’s voordat zij tot hun oordeel kwamen.
Racing Bulls heeft het recht om deze beslissing aan te vechten binnen de gestelde termijnen, conform artikel 15 van de FIA International Sporting Code en hoofdstuk 4 van de FIA Judicial and Disciplinary Rules.
Het volledige stewarding-document is beschikbaar via de officiële FIA-website: FIA Document 52 – Miami GP Incident Lawson-Alonso