
Russell ontsnapt aan straf ondanks DRS-overtreding Bahrein GP
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
CONTENT:
Technische problemen leiden tot onbedoelde DRS-activatie
De wedstrijdleiding heeft George Russell geen straf opgelegd ondanks een technische overtreding van artikel 22.1 h) van het Formule 1 Sporting Reglement tijdens de Bahrein Grand Prix. De Mercedes-coureur activeerde zijn DRS-systeem terwijl hij meer dan één seconde achter de auto voor hem reed, wat volgens de reglementen niet is toegestaan.
Het incident vond plaats op 13 april om 19:26 tijdens de race, toen Russell kampte met meerdere technische problemen aan zijn W16. De verbinding tussen het geautomatiseerde DRS-activeringssysteem en de auto was uitgevallen door problemen met een timing loop van een externe partij.
FIA stond handmatige DRS-bediening toe
Vanwege de technische problemen had de FIA handmatige activatie van de DRS toegestaan conform artikel 22.1 h). Russell ondervond op dat moment ook problemen met zijn brake-by-wire systeem en andere elektronische componenten van zijn Mercedes.
Het team adviseerde de coureur om een hulpknop in de cockpit te gebruiken die zowel als back-up radioknop als handmatige DRS-activatieknop fungeert. Op het rechte stuk tussen bocht 10 en 11 probeerde Russell contact op te nemen met zijn team via deze knop, maar activeerde daarbij per ongeluk zijn DRS-systeem.
Minimaal effect op prestatie
Volgens de telemetriegegevens was de DRS slechts 37 meter actief op een recht stuk van ongeveer 700 meter. Hoewel Russell hierdoor 0,02 seconden won, verloor hij 0,28 seconden in de daaropvolgende bocht om te compenseren voor het onrechtmatige voordeel.
De stewards, bestaande uit Garry Connelly, Mathieu Remmerie, Vitantonio Liuzzi en Mazen Al Hilli, concludeerden na gesprekken met Russell, Mercedes-vertegenwoordigers Andrew Shovlin en Chris Short, en FIA-software specialist Pearson dat er geen sportief voordeel werd behaald.
Geen straf ondanks technische overtreding
“Hoewel er technisch gezien een overtreding heeft plaatsgevonden, beslissen de stewards dat er geen straf wordt opgelegd omdat er geen sportief voordeel werd behaald,” aldus het officiële besluit. Het incident toont de complexiteit van moderne Formule 1-systemen en hoe technische problemen kunnen leiden tot onbedoelde reglementsovertredingen.
Mercedes kan opgelucht ademhalen dat deze technische malaise geen gevolgen heeft voor het kampioenschap. Het team zal wel moeten onderzoeken hoe dergelijke communicatieproblemen tussen systemen in de toekomst kunnen worden voorkomen.
De beslissing onderstreept de pragmatische benadering van de wedstrijdleiding wanneer coureurs door technische omstandigheden buiten hun schuld in overtreding komen, mits er geen oneerlijk voordeel wordt behaald.
Het volledige officiële document is hier beschikbaar.
Technische problemen leiden tot onbedoelde DRS-activatie
De wedstrijdleiding heeft George Russell geen straf opgelegd ondanks een technische overtreding van artikel 22.1 h) van het Formule 1 Sporting Reglement tijdens de Bahrein Grand Prix. De Mercedes-coureur activeerde zijn DRS-systeem terwijl hij meer dan één seconde achter de auto voor hem reed, wat volgens de reglementen niet is toegestaan.
Het incident vond plaats op 13 april om 19:26 tijdens de race, toen Russell kampte met meerdere technische problemen aan zijn W16. De verbinding tussen het geautomatiseerde DRS-activeringssysteem en de auto was uitgevallen door problemen met een timing loop van een externe partij.
FIA stond handmatige DRS-bediening toe
Vanwege de technische problemen had de FIA handmatige activatie van de DRS toegestaan conform artikel 22.1 h). Russell ondervond op dat moment ook problemen met zijn brake-by-wire systeem en andere elektronische componenten van zijn Mercedes.
Het team adviseerde de coureur om een hulpknop in de cockpit te gebruiken die zowel als back-up radioknop als handmatige DRS-activatieknop fungeert. Op het rechte stuk tussen bocht 10 en 11 probeerde Russell contact op te nemen met zijn team via deze knop, maar activeerde daarbij per ongeluk zijn DRS-systeem.
Minimaal effect op prestatie
Volgens de telemetriegegevens was de DRS slechts 37 meter actief op een recht stuk van ongeveer 700 meter. Hoewel Russell hierdoor 0,02 seconden won, verloor hij 0,28 seconden in de daaropvolgende bocht om te compenseren voor het onrechtmatige voordeel.
De stewards, bestaande uit Garry Connelly, Mathieu Remmerie, Vitantonio Liuzzi en Mazen Al Hilli, concludeerden na gesprekken met Russell, Mercedes-vertegenwoordigers Andrew Shovlin en Chris Short, en FIA-software specialist Pearson dat er geen sportief voordeel werd behaald.
Geen straf ondanks technische overtreding
“Hoewel er technisch gezien een overtreding heeft plaatsgevonden, beslissen de stewards dat er geen straf wordt opgelegd omdat er geen sportief voordeel werd behaald,” aldus het officiële besluit. Het incident toont de complexiteit van moderne Formule 1-systemen en hoe technische problemen kunnen leiden tot onbedoelde reglementsovertredingen.
Mercedes kan opgelucht ademhalen dat deze technische malaise geen gevolgen heeft voor het kampioenschap. Het team zal wel moeten onderzoeken hoe dergelijke communicatieproblemen tussen systemen in de toekomst kunnen worden voorkomen.
De beslissing onderstreept de pragmatische benadering van de wedstrijdleiding wanneer coureurs door technische omstandigheden buiten hun schuld in overtreding komen, mits er geen oneerlijk voordeel wordt behaald.
Het volledige officiële document is hier beschikbaar.