
Sainz krijgt waarschuwing voor gevaarlijk rijden tijdens GP van Groot-Brittannië
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Incident tussen bocht 7 en 8 op Silverstone
Het incident vond plaats tijdens de tweede vrije training op vrijdag om 16:16 lokale tijd. Carlos Sainz spinde met zijn Williams in de uitgang van bocht 7 op het circuit van Silverstone en kwam tot stilstand dwars op de baan tussen bocht 7 en 8.
Volgens het officiële rapport van de stewards reed Sainz vervolgens rechtstreeks over de baan, ging hij naast de baan en voegde hij zich daarna weer in het verkeer. Tijdens deze manoeuvre naderde Nico Hülkenberg in auto 27 aan de rechterkant, wat tot een gevaarlijke situatie leidde.
Gebrek aan zicht door veiligheidsuitrusting
Tijdens de hoorzitting verklaarde Sainz dat hij niet naar rechts kon kijken vanwege de Hans-device (FHR) en de hoogte van de hoofdsteun. De Spaanse coureur gaf toe dat hij de exacte positie op de baan verkeerd inschatte en verwachtte dat andere auto’s ruimte zouden hebben om achter hem langs te rijden.
“De bestuurder van auto 55 keek niet naar rechts om te zien of er een auto naderde,” aldus het stewards-rapport. “Dit resulteerde erin dat auto 27 van richting moest veranderen door naar links te bewegen om een botsing te voorkomen.”
Dubbel geel temperde het gevaar
Het gevaar voor Hülkenberg werd enigszins beperkt doordat er dubbele gele vlaggen werden getoond in dat gedeelte van het circuit. Deze vlaggen dwingen coureurs om af te remmen en voorbereid te zijn op obstakels. Desondanks oordeelden de stewards dat dit de noodzaak voor voorzichtigheid niet wegneemt.
“Dit heft niet de verplichting op voor een coureur om ervoor te zorgen dat hij geen gevaar vormt voor andere bestuurders, onder meer door niet te bewegen als hij enigszins onzeker is,” staat in de beslissing.
Waarschuwing in plaats van straf
Na bestudering van de positioneringsdata, videobeelden, teamradio en onboard-camera’s besloten de stewards tot een waarschuwing. Zij oordeelden dat de huidige situatie niet direct gevaarlijk was voor andere coureurs, vooral gezien de dubbele gele vlaggen, maar wel het potentieel had om gevaarlijk te zijn.
Het incident valt onder artikel 33.4 van het FIA Formule 1 Sportreglement, dat spreekt over “rijden op een manier die potentieel gevaarlijk is voor andere bestuurders.” Een waarschuwing is de lichtste sanctie die de stewards kunnen opleggen voor dergelijke overtredingen.
Belangrijke les voor veiligheid
Het incident onderstreept het belang van situatiebewustzijn na een spin of incident op de baan. Ondanks de fysieke beperkingen door moderne veiligheidsuitrusting blijven coureurs verantwoordelijk voor het veilig terugkeren naar de race.
De stewards Nish Shetty, Mathieu Remmerie, Vitantonio Liuzzi en Richard Norbury namen de beslissing na een grondige analyse van alle beschikbare gegevens en het horen van zowel Sainz als een Williams-vertegenwoordiger.
Het volledige officiële document is hier beschikbaar via de FIA-website.