
Foto: Red Bull Content Pool
De comeback van Liam Lawson: Punten pakken na Red Bull teleurstelling
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Doorbraak in Oostenrijk
De Grand Prix van Oostenrijk vormde een keerpunt voor Lawson. Hij kwalificeerde zich als zesde en behield deze positie tijdens de race, wat belangrijke punten opleverde voor hemzelf en Racing Bulls.
“Oostenrijk was natuurlijk een geweldig weekend omdat we eindelijk een groot aantal punten pakten,” vertelt Lawson aan Formula1.com. “Het liet denk ik een beetje zien van wat zich de afgelopen tijd geleidelijk aan heeft opgebouwd. Maar resultaten als deze moeten er wel vaker komen.”
In het wereldkampioenschap staat Lawson momenteel 16e met 12 punten, terwijl zijn teamgenoot Isack Hadjar 11e staat met 21 punten. De race in Monaco markeerde zijn eerste puntenfinish, waar hij als achtste eindigde na in Q3 te zijn gekomen.
Van Red Bull naar Racing Bulls
Het seizoen begon voor Lawson in een stoeltje naast Verstappen bij Red Bull Racing. Dit huwelijk was echter van korte duur. Lawson kreeg de RB21 niet onder controle en bevond zich vooral achteraan het veld, terwijl Verstappen vocht voor overwinningen.
Ook na zijn overstap naar Racing Bulls verliep niet alles soepel. Zijn teamgenoot en mede-rookie Isack Hadjar was regelmatig sneller, haalde Q3 en scoorde punten terwijl Lawson daar niet in slaagde.
Mentale uitdagingen in F1
Het drukke F1-programma laat weinig ruimte voor reflectie, erkent de 23-jarige coureur. “Het ding met de Formule 1 is dat je zoveel races hebt. Je bent gewend om meer vrije tijd te hebben,” legt hij uit in een gesprek met F1.com.
“Hier word je praktisch gezien geforceerd om direct na een raceweekend, zeker na een triple-header, na te denken over de volgende week. Soms heb je een dag om even te reflecteren op wat er gebeurd is. Je verdwaalt bijna in deze wereld. Geen idee of het gezond is of niet, maar je denkt alleen aan de Formule 1.”
Focus op consistentie
Voor Lawson ligt de focus nu op het behalen van constante resultaten. “We zijn op zoek naar een reeks races waarin we punten scoren, en om minder weekenden te hebben waarin we kleine problemen ervaren en tijdens Q1 uitgeschakeld worden,” stelt hij.
“Het gaat erom dat we vaker goede races hebben, dat het niet bij uitzonderingen blijft. Dat is bijzonder moeilijk om te doen, zeker in het middenveld, waar je sneller moet zijn dan iedereen om je heen.”
Na de races in België en Hongarije volgt de zomerstop. Deze pauze komt voor Lawson op een goed moment. “De pauzes maken echt een groot verschil. Je schakelt jezelf als het ware even uit. Ik vind die momenten behoorlijk raar. Na een tijdje begin ik me zorgen te maken als ik niet aan de Formule 1 denk… en dan ga je er juist weer aan denken.”