De FIA heeft in 2018 de regels voor fabrieksteams die motoren leveren aan klantenteams aangescherpt. Voortaan dienen de motoren identiek te zijn qua soft- en hardware, waarbij fabrieksteams dezelfde motoren moeten gebruiken als die ze leveren aan klantenteams. Echter, een minimale foutmarge is toegestaan vanwege kleine verschillen in de productie van de motoren. Elk extra pk is van belang in de Formule 1, waardoor deze verwaarloosbare verschillen toch een rol spelen.
Fernando Alonso haalt meer uit zijn krachtbron
Ondanks het feit dat Mercedes haar beste motor reserveert voor Lewis Hamilton, slaagde Fernando Alonso erin om tijdens de Grand Prix van Bahrein meer uit zijn krachtbron te persen. Alonso’s succes lijkt te liggen in de manier waarop hij het ERS-systeem benut, door zijn rijstijl volledig af te stemmen op de werking van de krachtbron.
Hamilton geniet van 4 pk voordeel tijdens testweek in Bahrein
Volgens The Objective had Hamilton tijdens de testweek in Bahrein een motorvermogen dat 3 kW (ongeveer 4 pk) hoger lag dan dat van de beste Aston Martin. Desondanks heeft Mercedes dit voordeel nog niet weten om te zetten in betere prestaties op de baan.
Mercedes behoudt sterkste krachtbronnen en domineert motorlevering
Mercedes, de grootste motorleverancier in de Formule 1, levert krachtbronnen aan Williams, McLaren en Aston Martin. Opvallend is dat laatstgenoemde meer uit de motor lijkt te halen dan het eigen fabrieksteam van Mercedes. Desalniettemin behoudt Mercedes de sterkste krachtbronnen voor haar eigen team, met name voor zevenvoudig wereldkampioen Hamilton.
De constante focus op het verbeteren van de prestaties van zowel fabrieksteams als klantenteams laat zien hoe belangrijk het is om de rijstijl nauwkeurig af te stemmen op de werking van de krachtbron en het ERS-systeem. In de toekomst zullen teams ongetwijfeld blijven streven naar het behalen van optimale resultaten op het circuit.