
Foto: Shutterstock
F1-wereld staat stil bij tiende sterfdag Jules Bianchi
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
De veelbelovende carrière
Bianchi gold als een van de grootste talenten van zijn generatie. Hij groeide op in Nice en zat al op driejarige leeftijd in een kart. Na indrukwekkende prestaties in de juniorklassen werd hij de eerste coureur in het Ferrari Driver Academy. In 2013 maakte hij zijn F1-debuut bij het bescheiden Marussia-team.
Het hoogtepunt van zijn carrière kwam in Monaco 2014. Daar reed hij zijn ondermaatse Marussia naar een negende plaats, wat zowel zijn eerste als het team’s eerste puntenfinish in de Formule 1 betekende. Deze prestatie zorgde voor cruciale financiële steun voor het team.
“Hij was een echte topcoureur, een uitzonderlijk talent,” herinnert voormalig Marussia-teambaas Graeme Lowdon zich. “Dat inhaalmanoeuvre bij Rascasse in Monaco was geweldig. Iedereen in het team kreeg na die race een luchtfoto ondertekend door Jules.”
Het noodlottige weekend
Op 5 oktober 2014 veranderde alles. Tijdens de Grand Prix van Japan, gereden in zware regenomstandigheden door tyfoon Phanfone, verloor Bianchi de controle over zijn auto in bocht 7. Hij gleed van de baan en botste op hoge snelheid tegen een bergingsvoertuig dat de gestrande auto van Adrian Sutil aan het weghalen was.
De impact was verwoestend. Bianchi liep ernstig hersenletsel op en raakte in coma. Ondanks alle medische inspanningen overleed hij negen maanden later in een ziekenhuis in zijn geboortestad Nice.
De blijvende erfenis
Bianchi’s overlijden was het eerste dodelijke ongeval in de Formule 1 sinds Ayrton Senna in 1994. Het leidde tot belangrijke veiligheidsverbeteringen, waaronder de introductie van de Virtual Safety Car en de versnelde ontwikkeling van de halo-cockpitbescherming die in 2018 verplicht werd.
Deze verbeteringen hebben sindsdien bij verschillende ernstige crashes levens gered. De FIA trok ook Bianchi’s startnummer 17 terug uit respect voor de coureur.
Een onvervulde belofte
Velen geloofden dat Bianchi voorbestemd was voor Ferrari. Zijn potentieel werd nooit volledig waargemaakt, maar zijn erfenis leeft voort via zijn petekindje Charles Leclerc, die nu voor Ferrari rijdt.
“Ik herinner me dat hij Charles meebracht naar een race toen die nog heel jong was,” vertelt Lowdon. “Hij zei tegen ons: ‘Dit is Charlie. Hij wordt zo goed. Hij wordt veel beter dan ik.’ Toen Charles bij Ferrari ging rijden, voelde dat als een voortzetting van Jules.”
Tien jaar na zijn overlijden blijft Bianchi in de gedachten van veel mensen in de F1-paddock. Lowdon draagt nog steeds een polsbandje ter nagedachtenis aan Bianchi’s prestatie in Monaco.
“Het belangrijkste voor mij is dat mensen Jules niet vergeten,” zegt Lowdon. “Hij heeft een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van F1. De fans zijn zeker beroofd van een veel grotere bijdrage die hij had kunnen leveren.”