Elk jaar staan de teams voor de taak om hun chassis door de beruchte crashtest te krijgen. Deze crashtests zijn cruciaal omdat ze bepalen of een bolide geschikt is om de strijd op het asfalt aan te gaan. Hierbij wordt gekeken naar de slagkracht van voren, achteren en zijdelings bij snelheden die schommelen tussen de 36 en 54 km/u. Dit alles is bedoeld om ervoor te zorgen dat de coureur bij een crash beschermd is en extreme krachten, zoals meer dan 60G bij een frontale impact, goed kan weerstaan.
De veelzeggende ‘mislukking’ van Red Bull
Recente berichten over een ‘mislukte’ crashtest door Red Bull Racing hebben voor nogal wat opschudding gezorgd. Hoewel het voor sommigen als een domper klinkt, kan dit juist wijzen op een strategische zet. Helmut Marko, de strategische topadviseur van Red Bull, reageerde op de situatie met naar wat inmiddels geldt als een klassieke Marko-move: gevat en vol vertrouwen. “Als we de eerste crashtest hadden doorstaan, dan zou dat juist een probleem zijn. Dan zouden we het niet goed hebben gedaan.” Met zo’n uitspraak geeft hij ons een inkijkje in de filosofie van het team: het opzoeken van de grenzen van de regelgeving en de prestaties.
Het gewicht van het chassis en de zoektocht naar snelheid
In de formule 1 draait het vaak om een afweging tussen veiligheid en prestaties. Een zwaarder chassis kan de impact van een crash beter verwerken, maar een lichtere auto kan snellere rondetijden neerzetten. Red Bull’s vermeende misstap bij de crashtest zou weleens een teken kunnen zijn dat zij op zoek zijn naar dat laatste stukje snelheidsverhoging, zonder de veiligheid uit het oog te verliezen. Dat ze niet stilzitten na hun overweldigende reeks overwinningen in het afgelopen seizoen, spreekt voor zich.
Red Bulls jacht op innovatie
Met 21 overwinningen en beide wereldtitels op zak, zou je denken dat Red Bull tevreden achterover kan leunen. Niets is minder waar. De geruchten over de crashtest tonen juist aan dat het team vastberaden is deze lijn door te trekken en zelfs verder te pushen binnen de huidige regels van de Formule 1. Verwacht dus dat het team voor aanvang van het nieuwe seizoen met vlag en wimpel slaagt voor de vereiste crashtests.
Wat de toekomst brengt
Max Verstappen, Red Bulls leading man, heeft ook aangegeven dat ontwikkeling binnen de huidige ground effect-reglementen een uitdaging is. Misschien impliceert dat dat we wat meer gewaagde innovaties kunnen verwachten als de RB20 zijn debuut maakt. De Grand Prix van Bahrein zal daarmee een toneel zijn waar we mogelijk de eerste glimp opvangen van Red Bulls creatieve geest en technologische vooruitgang, of dit nu de rivaliteit verder op scherp zet of niet.