Steiner: Hamilton brengt meer onrust dan waarde bij Ferrari

Foto: Ferrari

F1Head

Steiner: Hamilton brengt meer onrust dan waarde bij Ferrari

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 1 oktober 2025 om 14:11
De overstap van Hamilton naar Ferrari ging gepaard met een hoeveelheid hype die de sport nog niet eerder had gezien. Guenther Steiner wijst nu op dit aspect als de kern van het probleem. De aankondiging vond plaats toen Ferrari sterk presteerde in de tweede helft van het vorige seizoen. Iedereen geloofde in de droom van een achtste titel voor Hamilton bij het Italiaanse team.

“Ik denk dat het grootste probleem daar de verwachtingen zijn die vorig jaar werden gesteld toen het werd aangekondigd. De verwachting was dat Lewis terugkomt om zijn achtste wereldkampioenschap te winnen bij Ferrari,” legt Steiner uit in de Inside Line Podcast.

De harde realiteit van 2025

Het seizoen verliep anders dan gehoopt. Hamilton kwam in zijn eerste zeventien races voor Ferrari niet op het podium. De SF-25 presteerde onder de maat en kampte met verschillende problemen. De auto kon niet op de juiste rijhoogte worden afgesteld. In Azerbeidzjan toonde Ferrari een teleurstellende achtste en negende plek, terwijl hun voormalige coureur wel het podium haalde.

Het enige hoogtepunt voor Hamilton was de sprintzege op het circuit van Shanghai in april. Maar ook dat weekend eindigde in mineur toen beide Ferrari’s werden gediskwalificeerd vanwege overmatige slijtage aan de plank onder de auto.

Spijt binnen het team

Steiner ziet een patroon ontstaan binnen Ferrari. “Ik ben er zeker van dat sommige mensen daar spijt voelen,” stelt hij in de Red Flags Podcast. De statistieken ondersteunen deze stelling.

Het management kan volgens Guenther Steiner geen spijt tonen. “Ik denk dat het management uiteraard geen spijt kán voelen, omdat je dan zou toegeven dat je iets verkeerd hebt gedaan, en dat kun je niet doen.”

Afleiding in plaats van ontwikkeling

De komst van Hamilton bracht een nadelig neveneffect met zich mee. Het team richtte zich op de vraag waarom de coureur niet één werd met de auto. Deze aandacht ging ten koste van de ontwikkeling van de wagen zelf. Steiner wijst op dit aspect als een concreet probleem.

“Zonder Hamilton en de bemoeienissen van buiten af had het team zich kunnen richten op het ontwikkelen van de auto in plaats van op de vraag waarom Hamilton niet één is met de auto,” aldus de voormalige teambaas van Haas.

Vergelijking met Sainz

De situatie met Leclerc en Sainz verliep gemakkelijker. Ferrari wist precies wat ze aan hun coureurs hadden. De werkrelatie verliep zonder de complicaties die de komst van Hamilton met zich meebracht. “Met Sainz wisten ze gewoon wat ze aan hem hadden,” constateert Guenther Steiner.

Twijfels over de investering

Steiner trekt de waarde van de hele operatie in twijfel. De onrust die Hamilton in het team brengt, weegt mogelijk niet op tegen de voordelen. “Voor de onrust die hij in het team brengt, is het misschien geen waardevolle investering geweest,” concludeert hij.

De realiteit van het seizoen 2025 zorgt voor teleurstelling bij iedereen die in de droom geloofde. De combinatie van een teleurstellende auto en een coureur die niet zijn gebruikelijke niveau haalt, creëert een situatie die niemand had voorzien.