
Foto: Red Bull Content Pool
VCARB02 krijgt ingrijpende updates: Racing Bulls jaagt op betere prestaties
š± Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Vernieuwde sidepods met grotere undercut
De meest zichtbare verandering aan de VCARB02 is de aanpassing van de sidepods. Racing Bulls heeft het achterste gedeelte volledig herzien met een aangepaste g-lijn en een aanzienlijk grotere undercut vergeleken met de specificatie die in Miami werd gebruikt.
Deze wijziging heeft een grote invloed op de prestaties van de auto. De aanpassing verandert het gedrag van de luchtstroom en de drukgradiënten op de oppervlakken. Ook beïnvloedt het de omliggende stroomstructuren die worden gegenereerd door de vloer en de achterwielen.
Aanpassingen aan de vloer
De wijzigingen aan de vloer zijn grotendeels niet zichtbaar. In de presentatiedocumenten van de auto geeft het team aan dat “het volume binnen de kanalen onder de vloer is aangepast”. Daarnaast is de kromming van de voorste vloerranden gewijzigd en is de positie van de edge wing aangepast.
Cobra-vleugel maakt zijn debuut
Racing Bulls heeft nu ook de zogenaamde ‘Cobra-vleugel’ toegevoegd aan hun auto. Deze vleugel, die zijn naam dankt aan zijn uiterlijk, werd vorig seizoen voor het eerst door Ferrari geĆÆntroduceerd in Imola en is sindsdien door meerdere teams overgenomen.
De geometrie van de vleugel verschilt per team, afhankelijk van het effect dat de ontwerpers willen bereiken, maar het algemene uiterlijk blijft hetzelfde. De vleugel helpt bij het aanpassen van de luchtstromen die worden gecreƫerd door de stroomlijnkap die aan de veiligheidsstructuur is bevestigd, om de luchtstroom stroomafwaarts beter te beheren.
Met deze combinatie van updates hoopt Racing Bulls een stap voorwaarts te zetten in de competitieve middenmoot van de Formule 1.