Zodra de adrenaline van een Formule 1-race begint te zakken, volgt een cruciale stap: de weging van de coureurs. Voordat ze hun dorst lessen of hun successen vieren, worden coureurs naar de weegschaal geleid, onder het waakzame oog van een officiële FIA-medewerker. Maar waarom worden coureurs gewogen met zo’n urgentie direct na de race? Het antwoord is verankerd in de strikte F1-reglementen rondom het minimumgewicht. In een sport waar elke tiende van een seconde telt, speelt het gewicht van de coureur een cruciale rol. Benieuwd naar de ins en outs van deze regel? Lees verder en ontdek het belang achter deze post-race routine.
Lengte en gewicht coureur: minimaal 80 kilo
In de Formule 1, waar fracties van seconden het verschil kunnen maken tussen winnen en verliezen, is het gewicht van de coureur van cruciaal belang. Historisch gezien leidde dit tot onbedoelde nadelen voor langere en zwaardere coureurs. Hun extra gewicht kon hen kostbare tijd kosten, wat sommigen zelfs aanzette tot extreme diëten.
Om deze onevenwichtigheid aan te pakken, heeft de FIA de reglementen herzien. In 2023 werd het minimale gewicht van een Formule 1-auto verhoogd naar 798 kg (1,759 lbs) van de oorspronkelijke 795 kg. Deze aanpassing kwam voort uit de uitdagingen van teams om het oorspronkelijke gewicht te bereiken zonder compromissen in veiligheid.
Bovendien is nu vastgesteld dat van dit totale gewicht minimaal 80 kg afkomstig moet zijn van de coureur. Als een coureur dit streefgewicht niet haalt, moet hij extra ballast toevoegen aan zijn zitplaats, waarborgend dat alle coureurs gelijkwaardig concurreren, ongeacht hun fysieke bouw.
3 liter vocht verlies
De fysieke eisen van het racen in de Formule 1 zijn immens. Hoge temperaturen, de G-krachten, en de concentratie vereist voor racen, zorgen ervoor dat coureurs aanzienlijk transpireren. Gedurende een race kan een coureur tot wel 3 liter vocht verliezen, wat ongeveer 5% van zijn totale lichaamsgewicht is. Dit betekent niet alleen een potentieel gezondheidsrisico, maar heeft ook invloed op het totale gewicht van de auto en de coureur samen.
Dit vochtverlies is een van de redenen waarom je coureurs meteen na de race zich ziet haasten naar de weegschaal, zelfs voordat ze een slok water nemen. Door zich te wegen vóór het rehydrateren, zorgen ze ervoor dat hun gewichtsverlies tijdens de race nauwkeurig wordt vastgelegd. Als coureurs eerst zouden drinken, zou hun gewicht toenemen door het extra vocht, wat een onnauwkeurige meting zou geven.
Bovendien, ondanks het aanzienlijke vochtverlies, is het essentieel dat de coureur, inclusief zijn uitrusting zoals de helm, na de race nog steeds minimaal 80 kilo weegt. Als dit niet het geval is, kan dit leiden tot sancties van de FIA, omdat het totale gewicht van de auto en de coureur een bepaald minimum moet hebben volgens de reglementen.
Het is dus cruciaal voor zowel de gezondheid van de coureur als het naleven van de regels dat dit vochtverlies nauwlettend in de gaten wordt gehouden. Het onderstreept de extreme fysieke eisen van de sport en de precisie waarmee teams elk aspect van de race benaderen.
Randje van de reglementen
In de Formule 1 zijn teams altijd op zoek naar voordelen binnen de regelgeving. Een zichtbaar voorbeeld hiervan is het fenomeen waarbij coureurs na de race over de ‘marbles’ (afgesleten rubberdeeltjes) rijden. Door dit te doen, hechten deze deeltjes zich aan de banden, waardoor het gewicht van de auto toeneemt. Dit is een tactiek om ervoor te zorgen dat ze aan het einde van de race het vereiste minimumgewicht bereiken.
Echter, voor televisiekijkers kan dit misleidend zijn. De banden, al bedekt met rubberdeeltjes van de race, krijgen een extra laag marbles, waardoor ze er versleten uitzien. In werkelijkheid is dit een bewuste strategie van de teams, waarbij de banden in feite zwaarder worden door het opgenomen rubber.
Deze tactieken tonen de ingenieuze benaderingen die teams hanteren om elk mogelijk voordeel binnen de regels te verkrijgen.
Waarom worden coureurs na race/kwalificatie gewogen? De conclusie!
Na races en kwalificaties in de Formule 1 worden coureurs en hun auto’s gewogen om de eerlijkheid en gelijkheid van de competitie te waarborgen. De totale combinatie van auto en coureur moet minimaal 798 kg zijn. Individueel moet een coureur, met uitrusting, minstens 80 kg wegen. Als dit gewicht niet wordt bereikt, kan ballast worden toegevoegd aan het zitje van de coureur. Als het gecombineerde gewicht onder het vereiste minimum valt, riskeert het team diskwalificatie. Deze regels zijn ingesteld om een gelijk speelveld te creëren en oneerlijke voordelen door gewichtsverschillen te voorkomen.