
Foto: Red Bull Content Pool
Winnaars en verliezers Mexico GP: hoe Norris de leiding greep en Williams faalde
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
De triomf van Norris
De McLaren-coureur startte vanaf pole position en behield die positie na een hectische eerste bocht. Leclerc sneed de bocht af en kwam even naast Norris, maar moest de positie teruggeven. Daarna zag niemand de papaya-kleurige auto nog terug. Norris bouwde een enorme voorsprong op en controleerde de race van start tot finish. De marge bij de finish bedroeg meer dan een halve minoot.
De zege kwam op het juiste moment voor Norris. Na een moeilijke uitvalbeurt in Zandvoort pakte hij de draad weer op. Hij presteerde sterker dan Piastri in de races daarna. De overwinning in Mexico was zijn zesde van het seizoen. “Ik pak het een weekend per keer aan,” zei Norris na afloop. De momentum lijkt nu bij hem te liggen met nog vier races te gaan.
Piastri verliest leiding
Voor Oscar Piastri was Mexico een weekend om snel te vergeten. De Australiër worstelde met de lage grip op het circuit. Hij kwalificeerde als achtste, wat na een gridstraf voor een andere coureur zevende werd. In de race zakte hij in de openingsronde terug naar de negende positie.
Piastri herstelde zich en eindigde als vijfde. Maar de schade was al aangericht. Voor het eerst in zes maanden stond hij niet meer bovenaan in het kampioenschap. De coureur gaf toe dat hij de auto heel anders moest besturen in Mexico en Austin. “We hebben bewijs waar de snelheid zit en wat we moeten doen, maar ik moet de auto heel anders rijden deze laatste paar weekends,” legde hij uit. Die rijstijl voelde niet natuurlijk voor hem, terwijl zijn aanpak de voorgaande achttien races juist goed werkte.
De timing van zijn mindere vorm komt slecht uit. Norris oogt fris en Verstappen klimt ook in het klassement. Brazilië wordt belangrijk voor Piastri om te laten zien dat hij nog altijd meedoet om de titel.
Bearman schittert met vierde plaats
Oliver Bearman reed de race van zijn leven. De Haas-rookie kwalificeerde in de top tien maar dat was pas het begin. Hij profiteerde van het gevecht tussen Lewis Hamilton, Max Verstappen en George Russell. Bearman glipte langs de coureurs en pakte posities.
Op ronde zes haalde hij zelfs Verstappen in. Daarna volgden twee foutloze stints waarin Bearman snellere auto’s achter zich hield. De moeilijkheid om in te halen op het circuit hielp hem, maar zijn prestatie was indrukwekkend. “Het voelt geweldig. Ook om zij aan zij te gaan met Max is heel gaaf,” zei Bearman. “Hij is iemand die ik eigenlijk heb zien opgroeien in de Formule 1, dus dit is geweldig en ik ben erg trots op wat we vandaag deden.”
Teamgenoot Esteban Ocon pakte de negende plek. Haas scoorde zo belangrijke punten en steeg naar de achtste plek in het constructeurskampioenschap, voorbij Sauber. Een dag om te onthouden voor het team.
Verstappen beperkt de schade
Max Verstappen had het hele weekend moeite met de balans van zijn auto. Hij kwalificeerde als vijfde en leek af te stevenen op teleurstelling. Maar de race verliep anders. Een agressieve start bracht hem in gevecht met de Ferraris. Daarna volgde een fel duel met Hamilton dat op het randje was maar binnen de regels bleef.
Verstappen verloor aanvankelijk terrein tijdens een lange eerste stint op de medium band. Toen de auto’s voor hem een tweede stop maakten voor nieuwe banden, kreeg hij vrije baan. Op de zachte band kwam hij bijna bij Leclerc in de buurt. Een late virtual safety car gooide roet in het eten.
Toch was het podium meer dan Verstappen had verwacht. “We hadden een goede laatste stint, daar genoot ik van,” zei de Red Bull-coureur. “Ik denk dat de snelheid competitiever was vergeleken met alle auto’s om me heen, behalve McLaren zou ik zeggen. Ik verwachtte persoonlijk niet op het podium te staan vandaag.” Hij liep vier punten in op de koploper. Na zaterdag had hij dat direct getekend.
Russell gefrustreerd na zesde plek
George Russell startte als vierde en had kans op het podium. Hij eindigde als zesde. De Mercedes-coureur verloor bij de start een positie aan Verstappen. Die ging van de baan maar stond al voor Russell toen hij terugkeerde op het asfalt.
De grootste klap kwam op ronde zes. Verstappen blokkeerde Russell in bocht vier. Oliver Bearman en teamgenoot Kimi Antonelli kwamen erdoor. Dat moment bepaalde de race van Russell. Bearman had geluk maar ook de snelheid om de Mercedes-coureurs achter zich te houden. Inhalen op dit circuit bleek moeilijk.
Russell was ook gefrustreerd dat Antonelli hem niet sneller liet passeren. Aan de radio liet hij zijn onvrede blijken. Later moest hij de positie zelfs teruggeven nadat Oscar Piastri hem inhaalde. Een middag om te vergeten voor de Brit.
Horror-weekend voor Williams
Williams beleefde een verschrikkelijk weekend in Mexico City. Carlos Sainz raakte bij de start betrokken bij een incident met Liam Lawson. De schade aan zijn auto veroorzaakte een platte plek op de band en problemen met de wielsensoren. Daardoor overschreed hij bij beide pitstops de snelheidslimiet in de pits. Hij kreeg twee straffen en viel uiteindelijk uit.
Alex Albon koos samen met Alpine-coureur Franco Colapinto voor de harde band bij de start. Die strategie werkte niet. De zachte en medium banden waren veel sneller. Albon kon zijn race daarna niet meer redden. Williams had geen flexibiliteit om zijn middag te verbeteren. Hij finishte als twaalfde.
Ook in de kwalificatie worstelde Albon. Waarom dat onderdeel zo moeilijk voor hem is geworden, blijft een zorg voor het team.
Ferrari en Leclerc op het podium
Charles Leclerc pakte zijn tweede podium op rij. De Monegask verdedigde zijn tweede plek de hele race. Verstappen kwam in de slotfase dichtbij maar de virtual safety car redde Leclerc. Ferrari had de snelheid om met Red Bull mee te komen, wat bemoedigend was voor het team.
De Scuderia steeg naar de tweede plaats in het constructeurskampioenschap. De voorsprong op Mercedes bedraagt slechts één punt. De komende races worden cruciaal in die strijd.
Hamilton verliest podium door straf
Lewis Hamilton startte goed en ging Leclerc voorbij in de eerste bocht. Leclerc sneed de bocht af en nam de positie terug. Hamilton kwam vervolgens in gevecht met Verstappen. De Nederlander zette een aanval in die Hamilton van de baan duwde. Hamilton sneed bocht vier af maar gaf de positie of de gewonnen tijd niet terug.
De wedstrijdleiding gaf hem een straf van tien seconden. Die ontving hij tijdens zijn pitstop. Een podiumplaats was daarmee van de baan. Hamilton finishte als achtste. Teambaas Fred Vasseur vond de straf hard. Het was een bittere middag voor de zevenvoudig wereldkampioen, die dit seizoen nog altijd wacht op zijn eerste podium voor Ferrari.
Alpine eindigt als laatste
Pierre Gasly en Franco Colapinto waren de laatste twee coureurs die de finish bereikten. Beide Alpine-coureurs verloren een ronde op de leider. Gasly was niet blij met zijn lange stint op de zachte band. De strategie die het team koos, was niet een van de opties die voor de race waren besproken.
Colapinto begon op de harde band, net als Albon. Ook voor hem bleek dat de verkeerde keuze. Alpine scoorde geen punten. Het was weer een weekend om snel te vergeten voor het team uit Enstone.
Tsunoda mist punten na trage stop
Yuki Tsunoda had momenten waarop hij goed meekon. Hij hield Piastri een tijdje achter zich in de openingsfase. Zijn snelheid was vergelijkbaar met Verstappen toen de coureurs die op de zachte band waren gestart, hun stop hadden gemaakt.
Maar tussen die momenten in worstelde hij. Hij kon Ocon niet afschudden. Een langzame pitstop brak zijn race. Hij viel achter Isack Hadjar en Gabriel Bortoleto kwam voor hem de baan op. Tsunoda claimde dat hij op weg was naar de zesde of zevende plek. Dat lijkt optimistisch. Negende plaats was waarschijnlijk het maximum.
Ook in de slotfase viel tegen dat een Red Bull geen manier vond om voorbij een Racing Bulls, een Sauber en een Haas te komen. Punten bleven uit.