Mickey Mouse komt naar het circuit: F1 en Disney slaan handen ineen

Formule 1 en Disney hebben een grootschalige samenwerking aangekondigd die in 2026 van start gaat. De iconische Mickey Mouse en zijn vrienden maken hiermee hun entree in de koningsklasse van de autosport. De deal omvat nieuwe ervaringen, content en merchandise voor fans wereldwijd. Deze stap past in de strategie van F1 om een jonger publiek aan te spreken.

Disney

Nieuwe doelgroep voor F1

De samenwerking richt zich vooral op het aantrekken van jonge fans. Uit recente cijfers blijkt dat meer dan vier miljoen kinderen tussen acht en twaalf jaar in de EU en VS actief de Formule 1 volgen. De sport heeft ook een sterke aanwezigheid op sociale media onder jongeren. Zo is 54 procent van de F1-volgers op TikTok en 40 procent op Instagram jonger dan 25 jaar.

Emily Prazer, Chief Commercial Officer van de Formule 1, toont zich enthousiast: “Onze samenwerking met Disney wordt zonder twijfel bijzonder. We introduceren Mickey & Friends aan onze fans – en omgekeerd. Deze samenwerking past perfect in onze strategie om buiten de wereld van de sport te treden en een bredere groep consumenten aan te spreken.”

Bijna een eeuw Mickey Mouse

Voor Disney vormt deze samenwerking een onderdeel van het bijna honderdjarig bestaan van Mickey Mouse. “Deze samenwerking met de Formule 1 biedt een unieke kans om twee toonaangevende merken uit de wereld van entertainment samen te brengen,” zegt Tasia Filippatos, president van Disney Consumer Products. “Samen gaan we producten, ervaringen en content creëren waar fans van beide werelden van zullen smullen.”

Trend van samenwerkingen

De overeenkomst met Disney is niet de eerste samenwerking die F1 aangaat met grote merken buiten de autosport. Eerder sloot de raceklasse al deals met speelgoedgiganten zoals Hot Wheels en LEGO. Zo leverde LEGO onlangs tien levensgrote, rijdende Formule 1-wagens voor de rijdersparade in Miami.

Beide partijen hebben aangegeven in de komende maanden meer details te delen over de specifieke invulling van hun samenwerking. Met de groeiende populariteit van F1, vooral in de Verenigde Staten, lijken dit soort fan-vriendelijke samenwerkingen een logische stap in de verdere globale groei van de sport.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *