Formule 1-teams overwegen aanpassingen in budgetplafondreglement


De Formule 1 overweegt aanpassingen aan het reglement van het budgetplafond. Dit komt door de beperkingen die met name de kleinere teams ondervinden bij het investeren in infrastructuur. Het budgetplafond heeft als doel om de teams dichter bij elkaar te brengen, maar het werkt ook belemmerend. Teams kunnen bijvoorbeeld wel nieuwe fabrieken bouwen, maar moeten besparen op de ontwikkeling van de auto als er geld in de infrastructuur moet worden gestoken. De Formule 1 bespreekt daarom met de teams de mogelijkheden om dit te versoepelen.

Williams

Williams behoort tot de renstallen die in een lastig parket komen met de mix van investeren in infrastructuur en auto-ontwikkeling. Zo mist Williams enkele systemen die de grotere teams wel hebben. De Britse renstal kan het zich ook niet veroorloven om die systemen wel aan te schaffen, gezien het ten koste gaat van de ontwikkeling. Goed nieuws voor de kleinere teams is dat de grotere teams openstaan voor versoepelingen. Een punt van discussie is wanneer de reglementswijziging ingaat. Wil het al in 2024 plaatsvinden, dan moeten zes van de tien teams hun steun uitspreken. Zelfs een verandering tijdens het huidige seizoen is een mogelijkheid, mits acht van de tien teams akkoord gaan.

Alpine ziet ook graag een verandering in het reglement, omdat dit de onderlinge verschillen verkleint. Zo pleit teambaas Otmar Szafnauer voor vrijstellingen voor kleinere teams op het gebied van bijvoorbeeld testbanken voor remmen en volledige auto’s. Als deze uitgaven niet worden toegestaan, blijft de ongelijkheid altijd bestaan en dat is volgens Szafnauer niet goed.



Investeren

De gesprekken tussen de Formule 1 en de teams zijn vooral gericht op de beperkingen die de teams, met name de teams achterin het veld, momenteel hebben bij het bouwen van nieuwe infrastructuur en fabrieken. Deze uitgaven moeten momenteel nog binnen het budgetplafond passen. Teams die achterin het veld zitten moeten daardoor besparen op upgrades en het verbeteren van hun auto om nieuwe fabrieken en infrastructuur mogelijk te maken. Daardoor hebben de teams met een al aanwezige en moderne infrastructuur, wat vooral voor de teams voorin geldt, een voordeel.

Volgens geruchten overweegt de Formule 1 veranderingen in het reglement en is hierover gesproken tijdens een vergadering van de F1 Commission. Teambaas James Vowles van Williams is een grote voorstander van nieuwe regelgeving om het bouwen van infrastructuur makkelijker te maken. Dit is begrijpelijk, gezien het feit dat Williams al jaren achterin het veld rijdt. Er zijn meerdere teams die het idee steunen om regels aan te passen en het verbeteren van de infrastructuur ook voor de teams achterin makkelijker te maken. De FIA en de FOM staan open voor veranderingen en gaan nu onderzoeken wat er gedaan kan worden om dit te bewerkstelligen.