Alpine-adviseur Flavio Briatore heeft ontkend dat hij de drijvende kracht is achter het plan van Renault om het Formule 1-motorprogramma te beëindigen. De Franse fabrikant overweegt om vanaf 2026 over te stappen op Mercedes-motoren, wat een einde zou maken aan de eigen motoractiviteiten die in 1977 begonnen.
Als onderdeel van een onderzoek naar de toekomst van het Alpine F1-team door Renault CEO Luca de Meo, is het bedrijf bereid om het programma met eigen fabrieksmotoren op te geven. Een formele beslissing hierover wordt op 30 september verwacht, wanneer het personeel van Renaults fabriek in Viry-Chatillon bij Parijs de toekomstvisie van hun bazen te horen krijgt. Alles wijst er echter op dat Alpine zal overstappen naar Mercedes-motoren.
Verklaring Renault-motorstaf
Vorige week riepen vertegenwoordigers van Renaults motorstaf in Viry De Meo op om de plannen te heroverwegen. Volgens hen zijn de plannen vooral bedacht vanuit het oogpunt van kostenbesparing. Nu betaalt Renault per jaar 120 miljoen dollar aan ontwikkeling, wat zou zakken naar 17 miljoen dollar per jaar bij een leveringsovereenkomst met Mercedes.
“We begrijpen niet wat het rechtvaardigt om deze elite-eenheid, die de locatie van Viry-Chatillon is, om zeep te helpen en haar legende en DNA te verraden door een Mercedes-hart in onze F1 Alpine [auto] te plaatsen,” schreef de Sociale en Economische Raad van Alpine-werknemers.
Briatore niet verantwoordelijk voor motorbesluit
Hoewel Briatore nauw betrokken is bij het doorvoeren van veranderingen bij Alpine die volgens hem nodig zijn om het bedrijf weer terug te brengen naar de top van de F1, heeft hij duidelijk gemaakt dat de beslissing over de motor niet door hem is genomen.
“Het probleem is het gebrek aan bewijs. Wat betreft de [beslissing] van de motor, dat was al besloten vanuit het management. Ik vind het prima. Wat onze voorzitter ook beslist, het is prima. Dit was al besloten, kort voordat ik bij het team kwam,” zei Briatore. Nadat hij nadrukkelijk werd gevraagd of het zijn idee was om het motorenproject te lozen, antwoordde hij: “Nee, ik ben niet de hele tijd de slechterik….bij al het andere kun je mij de schuld geven. Hier niet.”
Veranderingen bij Alpine
Briatore is niet bang om veranderingen door te voeren bij Alpine waarvan hij denkt dat ze nodig zijn om het team uit de put te halen. Een probleem dat de flamboyante Italiaan heeft genoemd als een oorzaak van de slechte vorm, is dat er te veel mensen betrokken zijn bij beslissingen. Volgens hem remt dat het bedrijf af in de broodnodige zoektocht naar vooruitgang.
Hoewel dit suggereert dat het team moet inkrimpen, zegt Briatore dat dit niet noodzakelijkerwijs moet gebeuren. “Dat weet ik niet. Ik weet niet of we te veel mensen in Enstone hebben. Dat zal ik nakijken,” vervolgt de adviseur. “We willen geen banen schrappen, we willen gewoon efficiënt werken. De mensen die bij ons willen blijven, zijn welkom. Maar iedereen moet op dezelfde lijn zitten. We willen mensen met ervaring, mensen die samenwerken als een F1-team. Als dat gelukt is, willen we niemand meer ontslaan.”
Geen plannen voor verkoop Alpine
Briatore heeft ook elke suggestie van de hand gewezen dat de veranderingen die hij doorvoert bij Enstone, en met name het doorsnijden van de banden met het motorenprogramma van Renault, te maken hebben met het voorbereiden van de verkoop van het F1-team.
“Nee, er is niets te koop,” zei hij. “Alles kopen we. Als we de kans hadden, [zouden] we nog een team kopen en zou ik er een algemeen directeur aanstellen. Laat dat duidelijk zijn: Luca de Meo wil het team nooit verkopen. Finito.”