Hoe zwaar is de Formule 1?


Dat de Formule 1 zwaar is weten de meeste mensen wel. Tenminste, dat hopen we. Maar realiseren wij als fans ons wel hoe zwaar de Formule 1 écht is voor coureurs, zowel op mentaal als fysiek vlak? Waarschijnlijk niet. Daarom gaan we in dit artikel in op hoe zwaar de Formule 1 daadwerkelijk is. 

Is de Formule 1 überhaupt zwaar?

Helaas is nog niet iedereen er van overtuigd dat Formule 1 absolute topsport is. Zo zien sommigen autosport simpelweg niet als een ‘echte’ sport, immers: in een normale auto rijden is ook geen sport, toch? Daar hebben deze mensen het natuurlijk hartstikke mis. In de Formule 1, en zo goed als alle andere autosporten, worden coureurs namelijk blootgesteld aan zeer zware G-krachten, raken ze tijdens de race maar liefst 3 liter aan vocht kwijt en moeten ze racen in barre omstandigheden. Absolute topsport dus. 

Zo zwaar is een F1 race

Nog niet overtuigd? Oké, laten we eens kijken naar een ‘gemiddelde’ Formule 1-race, de Grand Prix van België op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps. Het circuit is 7 kilometer lang en tijdens de race leggen de coureurs 44 rondes af. De race-afstand bedraagt dus grofweg 308 kilometer. De gemiddelde snelheid van de auto’s is maar liefst 260 kilometer per uur en de race duurt minder dan 2 uur. Kun je het je voorstellen om 2 uur lang met zo’n snelheid rond te rijden? Nog los van de G-krachten en verzuurde spieren? Inderdaad, dat is niet niks. 

G-krachten

G-krachten, kort voor zwaartekracht, staat voor hoeveel druk er op iets of iemand staan tijdens het versnellen of vertragen. Onder normale omstandigheden heeft iedereen te maken met 1G, terwijl een ritje in bijvoorbeeld een kermisattractie je kan blootstellen aan maar liefst 3G. En dat voel je: je lichaam wordt heen en weer gegooid en je voelt dat je in je zitje wordt gedrukt. 

Ook F1-coureurs hebben te maken met G-krachten. In sommige bochten of remzones worden ze blootgesteld aan maar liefst 4G tot 6G, G-krachten die vergelijkbaar zijn met de krachten die straaljagerpiloten ervaren. 

Zweten

En dan nog het zweten. Tijdens sommige Grands Prix, met name die in warme landen zoals Singapore, de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar en Saudi-Arabië, verliezen coureurs enorm veel vocht tijdens de slechts 2 uur durende race, soms wel 3 liter aan vocht of in toaal 4 kilogram aan lichaamsgewicht!

Trainen, trainen en nog eens trainen

Kortom, de fysieke last voor Formule 1-coureurs is enorm. Tijdens de trainingen, kwalificatie en Grands Prix worden zowel hun spieren als conditie flink op de proef gesteld. Daarom traint elke coureur hard, niet alleen tijdens het seizoen, maar ook tijdens de winterstop. Een overzicht van wat voor trainingen F1-coureurs, samen met hun eigen personal coach, allemaal doen: 

  • Cardio voor het duurvermogen: bijvoorbeeld hardlopen, fietsen of op machines, zoals e crosstrainer, skimachine of roeimachine
  • Algemene krachttraining: met machines en gewichten
  • Speciale krachttraining voor de nek, rug en schouders: om de G-krachten aan te kunnen

Ook mentaal zwaar

Naast fysiek is de Formule 1, net zoals elke andere topsport, ook mentaal zwaar. De coureurs moeten zich elke week 100% inzetten, worden bekritiseerd door media en fans en voelen de druk om optimaal te presteren. Doen ze dit niet, dan zijn ze mogelijk hun felbegeerde plekje in de koningsklasse van de autosport kwijt. Om deze reden werken sommige coureurs met een sportpsycholoog. 

Conclusie: hoe zwaar is de Formule 1?

Al met al kunnen we conclusie trekken dat racen in de Formule 1 zwaar is — érg zwaar. Coureurs vragen het uiterste van hun lichaam en zijn meer bezig met trainen om te racen dan daadwerkelijk racen. Daarnaast vraagt de sport ook op mentaal vlak veel.