Sainz onthult grote tekortkomingen bij Williams na overstap vanuit Ferrari

Foto: Williams

F1Head

Sainz onthult grote tekortkomingen bij Williams na overstap vanuit Ferrari

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 25 december 2025 om 21:03
Carlos Sainz heeft zich uitgesproken over zijn eerste maanden bij Williams. De Spanjaard ontdekte zowel sterke punten als grote tekortkomingen binnen zijn team. Hij waardeert de eerlijkheid van teambaas James Vowles over de situatie, maar erkent dat het team op bepaalde gebieden ver achterloopt. De regelwijziging van 2026 maakt de toekomst onvoorspelbaar.

Spanning voor 2026 regelwijziging

Sainz kijkt met gemengde gevoelens naar het komende seizoen. De regelwijziging van 2026 brengt kleinere en lichtere auto’s. De krachtbron bestaat voor de helft uit een verbrandingsmotor en voor de helft uit elektrische aandrijving. “Ik voel een soort spanning. Opgewonden spanning. Opgewonden zorgen,” vertelde Sainz in de Williams Team Torque podcast.

De coureur denkt al na over zijn rijstijl. Hij vraagt zich af welke onderdelen van zijn manier van rijden zullen passen bij de nieuwe auto. “Wanneer ik in de simulator rijd, denk ik al vooruit. Waar ga ik sterk zijn? Waar ga ik zwak zijn?” aldus Sainz. Albon reageerde dat veel spanning komt door het onbekende. De efficiency van de rijstijl wordt een extra laag die niemand kan voorspellen.

Grote contrasten binnen Williams

Sainz maakte de overstap naar Williams na een lastig einde van 2024 voor het team uit Grove. Het team kampte met crashes, een tekort aan onderdelen en een trage race in Abu Dhabi. Vowles verzekerde hem dat de situatie zou verbeteren. “James zei tegen me: de auto van volgend jaar wordt oké. We gaan snel zijn. Het wordt een goede stap vooruit,” vertelde Sainz aan de officiële website van de Formule 1.

De tests in Bahrein bevestigden die woorden. Sainz zag direct de vooruitgang die het team had geboekt. Maar Vowles waarschuwde hem ook. “Je gaat zien dat we als team een aantal zeer grote tekortkomingen hebben,” aldus de teambaas volgens Sainz.

Achterstand op bepaalde gebieden

De Spanjaard ontdekte al snel waar Williams sterk is en waar het team zwak staat. “Er zijn veel gebieden waarop het team dichter bij de top staat dan ik had verwacht. Maar ik heb ook andere gebieden ontdekt waarop we juist heel ver achterlopen,” legt Sainz uit.

Het team beschikt over talenten en goede ideeën. Maar processen, hulpmiddelen en simulatie zijn zwakke punten. “Op die gebieden loopt het team echt, echt ver achter,” stelt Sainz. Hij vindt het belangrijk om duidelijk te zijn over wat niet goed genoeg is. “Het gaat erom het ontwikkelproces te versnellen,” aldus de coureur.

Eerlijkheid wordt gewaardeerd

Sainz waardeert de openheid van het management. Vowles en eigenaar Dorilton Capital hebben alle zwakke punten vooraf besproken. “Ik ben geen onaangename verrassingen tegengekomen,” zegt Sainz. Hij stapte realistisch in bij Williams. “Het enige wat ik kan doen is mijn best doen om te helpen.”

Positieve trend vasthouden

Williams zit in een opwaartse lijn volgens Sainz. Het team moet die lijn doortrekken. “Het is belangrijk om vooruitgang te blijven tonen en die progressie niet te laten stagneren,” stelt hij. De regelwijziging maakt het lastig te voorspellen waar iedereen zal staan. Maar Sainz vertrouwt op het werk van het team. “Ik voel me positief. Ik ben redelijk tevreden en vol vertrouwen.”

Het team eindigde als vijfde in het constructeurskampioenschap. Sainz scoorde 64 punten en Albon 73 punten. De Spanjaard behaalde twee podiumplaatsen in Azerbeidzjan en Qatar. Het eerste podium was het eerste onder leiding van Vowles.