Wat is DRS en hoe werkt het?

Wat is DRS en hoe werkt dit systeem? De kans is groot dat je wel eens van de term hebt gehoord, maar weet je ook precies hoe DRS werkt? En wat de regels omtrent dit systeem zijn? We leggen het hier allemaal uit.

Drag Reduction System

DRS staat voor ‘Drag Reduction System’, ofwel het weerstandsreductiesysteem. Een gepaste naam, aangezien het systeem inderdaad voor minder luchtweerstand zorgt. Dit doet het door een deel van de achtervleugel open te klappen wanneer de coureur op een knop op zijn stuur drukt. Hierdoor nemen de luchtweerstand en downforce af en neemt de snelheid toe.

Waar is DRS voor?

Om precies te zijn werd DRS geïntroduceerd om te compenseren voor het dirty air effect dat F1-auto’s ervaren als ze dicht op hun voorganger rijden. Dit effect ervaart men doorgaans in de bochtige sectoren — de DRS moet op de rechte stukken voor compensatie zorgen.

Download nu de F1Head Android App! Met deze app heb je het laatste nieuws, WK standen en statistieken altijd binnen handbereik! Download de App via Google Play zodat je niets hoeft te missen van het allerlaatste Formule 1 nieuws.

Tegelijkertijd is de DRS er ook ‘gewoon’ om inhalen makkelijker te maken. Dankzij DRS kunnen coureurs elkaar makkelijker en spectaculairder passeren op het rechte stuk, iets wat menig race goed doet.

DRS in de race en kwalificatie

Omtrent het gebruik van DRS bestaan natuurlijk strenge regels. Als coureur kan je niet zomaar overal en nergens je DRS activeren. Nee, dit mag alleen in de zogenaamde DRS-zones, speciaal aangewezen zones op lange rechte stukken waar coureurs maximaal voordeel hebben van de DRS en deze veilig kunnen inzetten.

Zodra de coureur de DRS lijn passeert kan hij op de knop drukken en schiet de achtervleugel open. Wanneer hij/zij de achterste lijn passeert klapt de vleugel automatisch weer dicht.

Tijdens de race

Gedurende de race mag de DRS alleen op de een, twee of drie aangewezen DRS-zones activeren, mits de coureur binnen een seconde van zijn voorganger rijdt. Dit gaat overigens niet op in de volgende situaties:

  • in de eerste drie rondes van de race
  • tijdens een Safety Car of Virtual Safety Car
  • in de regen

Kwalificatie

In de kwalificatie werkt het net anders. Coureurs mogen nog steeds alleen maar hun DRS activeren in de DRS-zones, maar zij hoeven niet binnen een seconde van hun voorganger te rijden. Verder geldt ook voor de quali dat de DRS niet geactiveerd mag worden bij hevige regenval of als de sessies geneutraliseerd wordt.

DRS tijdens vrije trainingen

In principe werkt de DRS tijdens de vrije trainingen hetzelfde als tijdens de kwalificatie. De coureurs mogen het systeem activeren zonder binnen een seconde van hun voorganger te zitten, maar niet bij regenachtige omstandigheden of in de regen.

Casino Scout Nederland
F1Head