
Foto: Red Bull Content Pool
Zoiets krankzinnigs is typisch Red Bull zegt Mekies over nieuwe motor
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Samenwerking met Ford levert resultaat
Red Bull ontwikkelt samen met Ford Motor Company een krachtbron voor het seizoen van 2026. De energiedrankfabrikant produceert de verbrandingsmotor. Ford levert de batterij. Samen vormen deze onderdelen een complete power unit. Red Bull gebruikte in het verleden motoren van Renault en Honda. Nu kiest het team voor een eigen oplossing.
Motor is al gestart
Mekies gaf tijdens de Talking Bull-podcast antwoord op de vraag of hij de nieuwe Ford-krachtbron al gehoord heeft. “Zeker, zeker!”, zei de Fransman. “Om dat geluid te horen is al te gek, of het nou competitief is of niet. Maar ja, de motor heeft aangestaan. Hij is zelfs al een tijdje op de dyno geweest.”
De teambaas benadrukt dat het team zich nu in een periode bevindt met veel druk. “We hebben nog maar een paar maandjes te gaan. We zitten momenteel in de periode met de meeste stress om ervoor te zorgen dat we daadwerkelijk een motor klaar krijgen voor op het circuit.”
Nieuwe regels voor 2026
Het seizoen van 2026 brengt veranderingen in de motorreglementen. De V6-turbo hybride power unit blijft bestaan. De MGU-H verdwijnt uit de krachtbron. Deze keuze moet kosten besparen. De MGU-K krijgt meer vermogen. Het systeem gaat van 120 naar 350 kilowatt. Dat is een stijging van 160 naar 470 pk.
De verbrandingsmotor wordt minder gebruikt. Teams verbruiken daardoor 70 kilogram benzine per race in plaats van 100 kilogram. Het elektrisch vermogen speelt een grotere rol in de aandrijving.
Een uitdaging voor Red Bull
Mekies beschrijft het project als iets bijzonders. “Vanuit een symbolisch opzicht is het iets enorms. Er is namelijk geen krankzinnigere uitdaging voor Red Bull dan samen met Ford een eigen motor creëren. Er is niets zo krankzinnigs als dat in de recente Formule 1-geschiedenis. Het is wel typisch Red Bull om zoiets krankzinnigs te doen.”
Strijd tussen grote merken
De Fransman wijst op de competitie in de Formule 1. “Soms vergeten we het, maar er is een strijd tussen giganten. Er staan zeven, acht, negen autofabrikanten op de grid volgend jaar. Kleine teams bestaan niet meer. Het is eigenlijk gestoord.”
Red Bull bereidt zich voor op een seizoen waarin het team voor het eerst met een eigen krachtbron rijdt. De komende maanden zijn bepalend voor het succes van dit project.