FIA

Chinese GP: Hadjar en RB ontboden door stewards wegens onveilige pitstop

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 22 maart 2025 om 09:35
Isack Hadjar en Racing Bulls zijn tijdens de Chinese Grand Prix op het matje geroepen bij de wedstrijdleiding wegens een vermeend onveilige release tijdens de pitstop. Het incident vond plaats om 15:56 lokale tijd en kan gevolgen hebben voor de jonge coureur.

Stewards onderzoeken pitstopincident Hadjar

De FIA-stewards hebben Isack Hadjar en een teamvertegenwoordiger van Visa Cash App Racing Bulls F1 Team opgeroepen voor een hoorzitting naar aanleiding van een vermeend onveilige release tijdens de Chinese Grand Prix. Het incident vond plaats om 15:56 lokale tijd en wordt onderzocht als een mogelijke overtreding van artikel 34.14a van het FIA Formule 1 Sportreglement.

De hoorzitting is gepland voor 17:15 lokale tijd op vrijdag 22 maart, waarbij zowel de coureur als een teammanager aanwezig moeten zijn om hun verhaal te doen tegenover het stewardspanel.

Wat houdt een onveilige release in?

Artikel 34.14a van het FIA Formule 1 Sportreglement behandelt de veiligheidsprotocollen tijdens pitstops. Een onveilige release treedt op wanneer een auto de pits verlaat terwijl dit een gevaar vormt voor andere coureurs, teamleden of officials. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer:

  • Een auto wordt weggestuurd terwijl er nog werkzaamheden plaatsvinden
  • Het verkeer in de pitstraat niet goed is ingeschat
  • De communicatie tussen teamleden faalt tijdens de pitstop

Dergelijke overtredingen worden door de wedstrijdleiding zeer serieus genomen vanwege de potentiële veiligheidsrisico’s in de krappe pitstraat.

Mogelijke gevolgen voor Racing Bulls

Als de stewards besluiten dat er inderdaad sprake was van een onveilige release, kan dit verschillende straffen tot gevolg hebben. Mogelijke sancties variëren van een reprimande tot tijdstraffen of zelfs gridstraffen voor de volgende race. De exacte straf hangt af van de ernst van het incident en of er daadwerkelijk gevaar is ontstaan.

Voor Hadjar, die dit seizoen zijn debuut maakt in de Formule 1, zou een straf een flinke tegenvaller zijn in zijn leercurve op het hoogste niveau van de motorsport. Racing Bulls zal tijdens de hoorzitting hun versie van de gebeurtenissen moeten toelichten aan het stewardspanel.

Ervaren stewardspanel neemt beslissing

Het stewardspanel bestaat uit een mix van ervaren officials: Nish Shetty, Gerd Ennser, Matthew Selley, Pedro Lamy en Zheng Honghai. Zij zullen alle beschikbare beeldmateriaal en telemetrie bekijken om tot een eerlijke beslissing te komen over het incident.

De uitkomst van deze hoorzitting wordt later op de avond verwacht en kan nog invloed hebben op de uitslag van de Chinese Grand Prix, afhankelijk van de eventuele straf die wordt opgelegd.

Bron: Officieel FIA-document – Chinese Grand Prix Summons Car 6