Rechtszaak Massa over crashgate mag voor een deel doorgaan

Foto: Shutterstock

F1Head

Rechtszaak Massa over crashgate mag voor een deel doorgaan

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 20 november 2025 om 19:18
De rechtszaak van Felipe Massa over het wereldkampioenschap van 2008 mag gedeeltelijk doorgaan. Een rechter in Londen heeft donderdag geoordeeld dat de zaak kan doorgaan voor wat betreft de schadevergoeding. De eis om erkend te worden als rechtmatig kampioen heeft de rechter afgewezen.

Uitspraak rechter Robert Jay

Rechter Robert Jay deed donderdag uitspraak in de zaak die Massa had aangespannen tegen Bernie Ecclestone, Formula One Management en de FIA. De drie partijen hadden de rechter gevraagd om de zaak volledig af te wijzen. Dat verzoek is deels afgewezen.

De rechter oordeelde dat Massa een claim kan indienen voor samenzwering en het aanzetten tot contractbreuk. Deze claims blijven bestaan omdat Massa geen direct afdwingbaar contractueel recht nodig heeft. De rechter ziet een reële kans dat Massa tijdens een rechtszaak alle componenten van zijn samenzweringsclaim kan bewijzen.

Geen terugdraaien van titel mogelijk

De eis van Massa om erkend te worden als kampioen heeft de rechter afgewezen. Massa vroeg om een verklaring dat hij de titel had moeten winnen in 2008. De rechter stelde dat de rechtbank de uitslag van het wereldkampioenschap niet kan herschrijven.

“De FIA is een internationale sportorganisatie buiten het bereik van deze rechtbank”, schreef rechter Jay in zijn vonnis. “Een dergelijke verklaring zou te dicht komen bij het schenden van het recht van de FIA om haar eigen zaken te regelen.”

De rechter erkende dat Massa een dergelijke verklaring zou kunnen gebruiken voor reputatie-doeleinden. Hij zou het aan de wereld kunnen presenteren als zijn overwinning. Dat is volgens de rechter geen voldoende reden om de verklaring af te geven.

Singapore 2008 blijft kern van zaak

De rechtszaak draait om de Grand Prix van Singapore in 2008. Massa reed aan de leiding toen teamgenoot van Fernando Alonso, Nelson Piquet Jr, opzettelijk crashte. De crash zorgde voor een safety car. Alonso won de race door deze strategie.

Ferrari maakte tijdens de safety car een fout bij de pitstop van Massa. De Braziliaan vertrok met de tankslang nog vast aan zijn auto. Hij finishte als dertiende en scoorde geen punten. Lewis Hamilton werd derde en won later het kampioenschap met een punt voorsprong.

Een jaar later onthulde Piquet dat Renault hem had gevraagd om opzettelijk te crashen. Het schandaal werd bekend als crashgate. Teambaas Flavio Briatore en technisch directeur Pat Symonds kregen een schorsing.

Interview Ecclestone cruciaal voor timing

De verdediging had aangevoerd dat de claims van Massa verjaard waren. De rechter verwierp dit argument grotendeels. De verjaringstermijn begint te lopen vanaf het moment dat iemand de feiten ontdekt of had moeten ontdekken.

Ecclestone gaf in maart 2023 een interview aan F1 Insider. Hij vertelde dat hij en toenmalig FIA-president Max Mosley al in 2008 wisten van de opzettelijke crash. Ze besloten niets te doen om een schandaal te voorkomen. Dit interview was voor Massa het startpunt om juridische stappen te nemen.

De rechter oordeelde dat Massa voor dat interview niet over de feiten beschikte om een zaak te beginnen. Het rapport van de World Motor Sport Council uit september 2009 was niet consistent met een samenzwering. Massa had geen informatie die hem een onderzoeksplicht gaf volgens de Limitation Act 1980.

Claim tegen FIA afgewezen

De claim dat de FIA haar plicht had geschonden door niet te onderzoeken is afgewezen. De rechter oordeelde dat de FIA wel een plicht had om te onderzoeken, maar dat deze plicht was verschuldigd aan de FIA-leden. De plicht was niet persoonlijk aan Massa verschuldigd. Daarom faalt zijn claim wegens contractbreuk.

Ook de claim onder Frans recht heeft weinig kans van slagen volgens de rechter. Hij adviseerde Massa om die claim in te trekken of nieuw advies in te winnen van een Frans rechtsexpert.

Massa blijft strijdbaar

Massa reageerde enthousiast op de uitspraak. “Dit is een buitengewone overwinning. Een belangrijke dag voor mij, voor gerechtigheid en voor iedereen die gepassioneerd is over de Formule 1”, zei hij in een verklaring.

“De rechtbank erkende de kracht van onze zaak. De gedaagden mochten de waarheid over 2008 niet smoren. De opzettelijke crash kostte mij een wereldtitel. De autoriteiten kozen ervoor om de feiten te verdoezelen in plaats van de integriteit van de sport te verdedigen.”

De Braziliaan kondigde aan dat zijn advocaten nu aanvullende documenten kunnen opvragen. Dit omvat emails en berichten van de gedaagden. “We zullen alles grondig onderzoeken. Elk document, elke communicatie, elk bewijsstuk dat de samenzwering aantoont, zal worden gepresenteerd.”

Massa claimt ongeveer 70 miljoen euro aan schadevergoeding. Dit bedrag zou volgens hem de gemiste inkomsten als wereldkampioen dekken.

Waarschuwing van rechter

De rechter waarschuwde wel dat de zaak niet eenvoudig zal zijn. Massa zal verschillende obstakels moeten overwinnen met betrekking tot het oorzakelijk verband. Hij moet bewijzen dat de samenzwering daadwerkelijk zijn verliezen heeft veroorzaakt.

Als Massa succesvol is, zou hij in principe schadevergoeding kunnen krijgen voor gemiste carrièrekansen. Maar de rechtbank kan niet de uitkomst van het wereldkampioenschap herschrijven, benadrukte de rechter nogmaals.

FIA wijst op afgewezen claims

De FIA gaf een verklaring uit na het vonnis. De organisatie wees erop dat meerdere claims zijn afgewezen. De claim wegens contractbreuk is afgewezen omdat er geen reële kans van slagen was. Ook is deze claim verjaard.

De FIA benadrukte dat de rechter heeft gewezen op obstakels die Massa moet overwinnen. Dit geldt vooral voor het causale verband tussen de vermeende samenzwering en de verliezen van Massa. De zaak gaat weliswaar door, maar op significant beperkte gronden, aldus de FIA.