Ferrari

Teamradio Ferrari onder vuur: ‘Dat was echt schandelijk’ zegt oud-coureur


Ferrari kende een teleurstellende start van het F1-seizoen 2025 in Australië. Lewis Hamilton en Charles Leclerc eindigden op respectievelijk de tiende en achtste plaats in wisselende weersomstandigheden. Maar het is vooral het radioverkeer tussen de coureurs en hun race-engineers dat nu onder een vergrootglas ligt. Oud-coureurs Ralf Schumacher en Christian Danner uiten felle kritiek op zowel de communicatie van de coureurs als die van het team.

Schumacher wil dat Vasseur ingrijpt

Ralf Schumacher, voormalig F1-coureur en broer van Ferrari-legende Michael Schumacher, vindt dat teambaas Fred Vasseur moet ingrijpen bij zijn nieuwe sterrenduo. In het Duitse programma ‘Backstage in the Pit Lane’ was hij duidelijk over het gedrag van beide Ferrari-coureurs tijdens de race in Melbourne.

“Niet alleen Hamilton, maar ook Charles Leclerc was relatief nors op de radio,” aldus Schumacher. “Als ik nu de teambaas zou zijn, zou ik ze beiden in mijn kantoor roepen en ze op de vingers tikken, want dit kan niet.”

De Duitser benadrukte dat het hele team hard werkt om de coureurs te helpen. “En als zij dan ook nog eens nors doen, dan moet ik zeggen dat dit niet acceptabel is. Je kunt zeggen: ‘alsjeblieft, nu is het een slecht moment om tegen me te praten op de radio’.”

Danner noemt reactie op Leclerc “schandelijk”

Christian Danner, die in de jaren ’80 46 Grands Prix reed, was nog uitgesprokener in zijn kritiek. Hij richtte zich vooral op de reactie van Bryan Bozzi, de race-engineer van Leclerc, die reageerde op een melding van de coureur over water in zijn cockpit.

Het radioverkeer verliep als volgt:
Leclerc: “Ik heb een stoel vol water.”
Bozzi: “Dat moet het water zijn.”
Leclerc: “Ik voeg dat toe aan de woorden van wijsheid.”

Danner was woedend over deze reactie. “Ik vind het echt schandelijk,” zei hij in een interview met Motorsport-Magazin. “De coureur zegt: ‘Ik heb hier een probleem’ terwijl hij op het circuit rijdt. Het was niet makkelijk om de auto onder controle te houden en hij zegt: ‘Hé, er is iets, ik heb hier een lek, waar kan dat vandaan komen?’ De engineer zegt: ‘Het is waarschijnlijk water’. Jij idioot!”

“Leclerc is geen klager”

Volgens Danner was de reactie extra ongepast omdat Leclerc bekend staat als een coureur die niet snel klaagt. “Hij is niet iemand die constant over iets klaagt. Hij meldde een probleem en wilde een oplossing voor waar het water vandaan kon komen. Een antwoord had kunnen zijn: ‘Je hebt geen lek, de waterfles is kapot,’ of wat er ook aan de hand was. Ik vond het gewoon schandelijk.”

Ook Hamilton worstelde met communicatie

Ook Hamilton had moeite met de communicatie tijdens zijn eerste race voor Ferrari. De zevenvoudig wereldkampioen werd gehoord terwijl hij advies van zijn nieuwe race-engineer Riccardo Adami afwees. Na de race beschreef Hamilton de Grand Prix als een “spoedcursus” in het besturen van een Ferrari F1-auto in natte omstandigheden.

Hamilton was echter milder in zijn commentaar na de race: “Ik denk dat Riccardo echt goed werk heeft geleverd. We leren elkaar beetje bij beetje kennen. Na dit weekend zullen we alles doornemen, alle opmerkingen die ik heb gemaakt en vice versa. Over het algemeen ben ik niet iemand die veel informatie wil tijdens de race. Tenzij ik het nodig heb, dan vraag ik erom. Maar hij deed vandaag zijn best.”

Vasseur erkent verbeterpunten in communicatie

Ferrari-teambaas Fred Vasseur erkende dat de communicatie binnen het team beter moet. “Het was de eerste race, de eerste keer dat we communiceerden tussen de mensen in de auto. We kunnen beter werk leveren,” gaf Vasseur toe.

Hij benadrukte echter dat de omstandigheden in Melbourne bijzonder uitdagend waren. “Dit weekend was behoorlijk extreem om verschillende redenen. Het feit dat het geen permanent circuit is, dat de grip veel verandert, en samen met deze weersomstandigheden was het waarschijnlijk een van de moeilijkste weekenden om te managen.”

“Het was zeker een schok, maar het was niet het juiste weekend voor ons. Volgende week moeten we veel leren van dit weekend, want we hebben fouten gemaakt. Het was niet het probleem van Lewis, het was het probleem van het team. We moeten het juiste niveau van communicatie vinden tussen het team, de coureurs en de engineers.”

Focus op China

Ferrari heeft weinig tijd om de problemen op te lossen. Dit weekend staat de Grand Prix van China op het programma, de eerste van zes Sprintweekenden in het F1-seizoen 2025. Hier zal blijken of het team de lessen uit Australië heeft kunnen verwerken om de communicatie te verbeteren.

Bekijk ook: