Technische innovaties helpen Williams in strijd tegen concurrentie

Foto: Williams

F1Head

Technische innovaties helpen Williams in strijd tegen concurrentie

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 1 augustus 2025 om 10:50
Williams F1 team heeft tijdens de Belgische Grand Prix een reeks nieuwe onderdelen geïntroduceerd voor hun FW47 bolide. Deze updates hebben direct resultaat opgeleverd met een vijfde plaats voor Alex Albon in de race en een zesde positie voor Carlos Sainz tijdens de Sprint. Het team kiest bewust voor een strategie waarbij de focus meer ligt op 2026, maar heeft nu toch geïnvesteerd in ontwikkeling om de huidige positie in het kampioenschap te verdedigen.

Prestaties bevestigen effectiviteit van updates

“We zagen dat veel van onze concurrenten upgrades introduceerden waardoor wij terrein verloren. Dit was een statement van ons om te bewijzen dat onze updates werken en om belangrijke punten te scoren,” verklaarde Albon na de race. “Ik denk niet dat dit resultaat per se bij elke race haalbaar is, maar we vielen terug en het was goed om weer vooruit te komen.”

Het team uit Grove heeft zich dit seizoen stevig gevestigd in het middenveld. De updates kwamen op een cruciaal moment, aangezien concurrenten eerder nieuwe onderdelen hadden geïntroduceerd en daarmee de druk opvoerden.

Technische verbeteringen gericht op koeling en aerodynamica

Williams heeft in de eerste fase van het seizoen geworsteld met koelingsuitdagingen. De nieuwe aanpassingen pakken dit probleem aan. De luchtinlaat van de sidepods is aangepast en biedt meer volume dan voorheen. Dit helpt niet alleen bij de huidige races maar bereidt de auto ook voor op de warmere circuits die in de tweede helft van het seizoen op de kalender staan.

De geometrie van de luchtinlaat is veranderd. De onderlip is naar voren gebracht en lager geplaatst bij het chassis, terwijl deze juist hoger is op de schouder van de sidepod. Deze aanpassingen hebben ook geleid tot wijzigingen in het onderste deel van de sidepod, om de luchtstroom naar de achterkant van de auto te optimaliseren.

Aanpassingen aan de vloer

Het team heeft ook wijzigingen doorgevoerd aan de vloerrand en bijbehorende elementen. De kromming van het opwaartse deel van de vleugelrand is geoptimaliseerd, evenals de daaraan verbonden vinnen. De uitsnede aan de achterkant en het gedeelte bij de banden zijn eveneens aangepast.

Verder zijn er veranderingen aangebracht aan de vloerstroken, zowel waar deze zichtbaar zijn aan de voorkant als in hun geometrie onder het voorste deel van de vloer tot aan de achterrand.

Toekomstperspectief

Hoewel Williams meer nadruk legt op de ontwikkeling voor 2026, laat dit updatepakket zien dat het team de huidige competitie niet uit het oog verliest. Deze evolutionaire aanpak, in plaats van een revolutionaire, lijkt zijn vruchten af te werpen terwijl het team probeert om zijn positie in het constructeurskampioenschap te behouden.