Wat is DRS (Drag Reduction System) en hoe werkt het?

Het Drag Reduction System (DRS) is een van de maatregelen van de FIA om inhalen binnen de Formule 1 gemakkelijker te maken. Sinds 2011 is elke F1-auto hier standaard mee uitgerust en mogen coureurs hier – onder voorwaarden – gebruik van maken. 

Zó werkt het

In principe werkt de DRS bijzonder eenvoudig. De achtervleugel op een Formule 1 auto zorgt voor extra neerwaartse kracht – ook wel downforce genoemd – waardoor de auto meer grip heeft in de bochten en dus hogere snelheden kan behalen. Onderdelen die downforce genereren, zoals de achtervleugel, zorgen echter óók voor meer luchtweerstand (drag) op de rechte stukken. 

Download nu de F1Head Android App! Met deze app heb je het laatste nieuws, WK standen en statistieken altijd binnen handbereik! Download de App via Google Play zodat je niets hoeft te missen van het allerlaatste Formule 1 nieuws.

Zoals de naam ‘Drag Reduction System’ al doet vermoeden dient de DRS om deze drag op de rechte stukken te verminderen. Activeert een coureur zijn DRS, dan klapt een deel van zijn achtervleugel open/omlaag, waardoor hij minder drag heeft en dus een hogere topsnelheid kan behalen. 

Waarom? Makkelijker inhalen & compensatie dirty air

Waarom zou de FIA coureurs zo’n voordeel geven? De afgelopen decennia zijn F1-auto’s steeds technologisch geavanceerder geworden, met name op gebied van aerodynamica. De ontzettend ingewikkelde en complexe aerodynamica waarmee de auto’s zijn uitgerust genereren ongekend veel downforce, maar veroorzaken ook bijzonder veel dirty air.

Dirty air kun je zien als onrustige lucht achter de auto als gevolg van zijn aerodynamica, vergelijkbaar met turbulentie dat wordt veroorzaakt door vliegtuigen. De desbetreffende auto zelf heeft er geen last van, maar degene die achter hem rijdt wél. Rijden F1-auto’s dicht achter andere, dan hebben zij last van deze verstoorde lucht, minder downforce en dus minder snelheid. Het gevolg hiervan is dat het bijzonder lastig is voor auto’s om dichtbij te komen. 

Drag Reduction System is een paardenmiddel dat ontworpen is om dit nadelige effect – wat enigszins oneerlijk is – te compenseren. De achterliggende auto krijgt zo namelijk de kans om zijn verloren tijd op de auto voor zich in te halen.

Daarnaast werkt de DRS simpelweg ook als een manier om de races spannender te maken. Dankzij de DRS kunnen coureurs makkelijker inhalen op de rechte stukken, met meer actie en spannende inhaalmanoeuvres als gevolg. 

Wanneer krijgen coureurs DRS? 

De DRS kan alleen geactiveerd worden op speciaal aangewezen rechte stukken en wanneer de coureur binnen 1 seconden van de auto voor hem rijdt. Doorgaans hebben circuits 1, 2 of zelfs 3 DRS-stukken. Zodra de coureur de witte DRS-lijn op het circuit passeert (én binnen 1 seconden van de bolide voor hem rijdt) kan hij met één druk op de knop de DRS activeren. 

Overigens hebben de coureurs tijdens de eerste paar rondes van een Grand Prix nog geen DRS. Pas wanneer de FIA het als veilig beschouwd wordt de DRS beschikbaar gesteld – doorgaans na zo’n 3 a 5 rondes. Wij als kijkers krijgen dan ook een melding. 

Onder de (virtual) safety car, bij dubbele gele vlaggen en/of bij hevige regen kan de DRS ook niet geactiveerd worden.

F1Head