Windtunnelproblemen remmen Red Bull af: “2025 auto zal niet veel afwijken”

Red Bull Racing zet in op een evolutie van de huidige RB20 voor het Formule 1-seizoen van 2025. Het team uit Milton Keynes gelooft dat een radicale ommezwaai niet de moeite waard is, ondanks de felle strijd met McLaren om het kampioenschap.

Red Bull Content Pool

Balanceren tussen heden en toekomst

De regerend wereldkampioen staat voor een complexe uitdaging. Enerzijds moet het team presteren in het huidige seizoen, terwijl het zich tegelijkertijd voorbereidt op de toekomst. Teambaas Christian Horner licht toe hoe Red Bull omgaat met deze verschillende vereisten:

“In deze business ben je altijd aan het jongleren. Je moet de ene voet voor de andere zetten. Je kunt niet te ver vooruit kijken. Langetermijnplanning in de Formule 1 is ongeveer tweeënhalve maand. Wat we dit jaar leren, is relevant voor volgend jaar.”

Horner vervolgt: “De auto van volgend jaar zal een evolutie zijn van de huidige auto. Er zijn veel onderdelen van de auto van vorig jaar die zijn overgenomen in de auto van dit jaar. Met de huidige kostenplafonds heeft het geen zin om iets te veranderen, tenzij er een significante prestatieverbetering is.”

Motorenproject 2026 als grootste uitdaging

Red Bull’s beslissing om de auto voor 2025 niet drastisch te wijzigen, hangt samen met de voorbereidingen op 2026. Dan zal het team voor het eerst met een eigen krachtbron aan de start verschijnen. Horner beschouwt dit als de grootste uitdaging voor het team:

“We hebben een start-up opgezet, agressief 600 mensen gerekruteerd, een fabriek gebouwd en processen opgezet. We hebben een groep mensen samengebracht om te werken binnen de Red Bull-cultuur die zo succesvol is geweest aan de chassiskant.”

De samenwerking met Ford speelt een cruciale rol in dit project. Horner: “We hebben het voordeel van een geweldige partner in Ford Motor Company. Die relatie werkt erg goed. Maar er zal onvermijdelijk korte termijn pijn zijn, met langetermijnwinst doordat alles onder één dak zit.”

Windtunnelproblematiek

Red Bull heeft problemen met de correlatie in de windtunnel blootgelegd bij het onderzoek naar de factoren die de vooruitgang van de huidige RB20 hebben belemmerd. Het team maakt nog steeds gebruik van dezelfde faciliteit in Bedford die het sinds zijn intrede in de Formule 1 in 2005 gebruikt.

Hoewel er wordt gewerkt aan een nieuwe state-of-the-art faciliteit in de fabriek in Milton Keynes, zal deze waarschijnlijk pas in 2026 operationeel zijn. Horner benadrukt dat Red Bull zich altijd bewust is geweest van de beperkingen van de huidige windtunnel:

“We hebben de beperkingen van de tunnel altijd gekend. Maar nu we de aerodynamica van deze auto’s echt tot het uiterste drijven en in de fijne marges terechtkomen, worden de beperkingen zichtbaar.”

De teambaas legt uit waarom Red Bull pas nu investeert in een nieuwe windtunnel: “Er was een tijd dat windtunnels verboden hadden kunnen worden. Er was discussie of dat het geval zou zijn en of CFD het zou overnemen of niet. Adrian [Newey] heeft gewacht met het pleiten voor een nieuwe tunnel tot er duidelijkheid was.”

Uitdagingen met huidige faciliteit

De huidige windtunnel in Bedford brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Horner beschrijft de beperkingen:

“We hebben een faciliteit die een 60 jaar oude windtunnel is. Het is een overblijfsel uit de Koude Oorlog. Het is goed genoeg geweest om fantastische auto’s voor ons te produceren door de jaren heen. Maar het heeft zijn beperkingen.”

“Bij temperaturen onder de vijf graden Celsius kunnen we hem niet gebruiken. Boven de 25 graden wordt het behoorlijk instabiel.”