
Chinese Grand Prix: Lawson ontloopt straf na botsing met Doohan
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Geen verdere actie tegen Lawson na sprintincident
De stewards van de Chinese Grand Prix hebben besloten geen verdere actie te ondernemen tegen Liam Lawson (auto 30) na een incident met Franco Doohan (auto 7) tijdens de Sprint op zaterdag. Het incident vond plaats in bocht 14 rond 11:10 uur lokale tijd, waarbij een lichte botsing ontstond tijdens een inhaalactie.
In hun officiële beslissing, document 46, maken de stewards duidelijk dat Lawson volledig binnen zijn recht handelde. “Auto 30 (LAW) haalde auto 7 (DOO) in bij bocht 14 en er was een lichte botsing bij de uitgang,” aldus het rapport van de wedstrijdleiding.
Driving Standards Guidelines toegepast
De stewards pasten de Driving Standards Guidelines toe om te bepalen wie het recht op de bocht had. Deze richtlijnen zijn cruciaal bij het beoordelen van dergelijke raceincidenten en worden gebruikt als leidraad voor consistente besluitvorming.
“Het toepassen van deze richtlijnen maakt duidelijk dat LAW ruim voor DOO zat bij de apex van de bocht en het recht had om de volledige baan te gebruiken bij de uitgang,” stellen de stewards in hun uitspraak. “DOO had daarom LAW voldoende ruimte moeten geven om in te halen.”
Uitgebreid onderzoek door wedstrijdleiding
De stewards voerden een grondig onderzoek uit naar het incident. Zij bestudeerden positioning/marshalling systeem data, video-opnames, timing gegevens, telemetrie, teamradio communicatie en onboard camera beelden van beide coureurs.
Dit uitgebreide bewijs toonde aan dat Doohan gefaald had in het geven van voldoende ruimte aan zijn concurrent, wat resulteerde in de lichte aanraking. Omdat de gevolgen van de botsing minimaal waren, besloten de stewards af te zien van een straf.
Reglement en internationale sportcode
Het incident werd onderzocht onder Appendix L, Hoofdstuk IV, Artikel 2 d) van de FIA Internationale Sportcode. Dit artikel behandelt het rijgedrag van coureurs tijdens raceomstandigheden en de verplichtingen die zij hebben ten opzichte van elkaar op de baan.
De stewards benadrukken in hun beslissing dat teams het recht hebben om bepaalde beslissingen van de stewards aan te vechten, conform Artikel 15 van de FIA Internationale Sportcode en Hoofdstuk 4 van de FIA Gerechtelijke en Disciplinaire Regels, binnen de geldende termijnen.
Onafhankelijke besluitvorming
Het stewarding panel, bestaande uit Nish Shetty, Gerd Ennser, Matthew Selley, Pedro Lamy en Zheng Honghai, benadrukt dat hun beslissingen onafhankelijk van de FIA worden genomen en uitsluitend gebaseerd zijn op relevante reglementen, richtlijnen en gepresenteerd bewijs.
Voor Lawson betekent deze uitspraak dat hij zonder kleerscheuren wegkomt van zijn eerste sprintweekend als Red Bull-coureur in China. De jonge Nieuw-Zeelander kan zich nu volledig focussen op de Grand Prix van zondag.
Officieel document: FIA Document 46 – Beslissing auto 30