Radiostilte bij Ferrari: Groeiende spanning tussen Hamilton en race-engineer
Lewis Hamilton beleefde een teleurstellende Grand Prix van Monaco. De zevenvoudig wereldkampioen eindigde op de vijfde plaats, bijna een minuut achter winnaar Lando Norris. Naast de matige raceprestatie was er opnieuw sprake van communicatieproblemen tussen Hamilton en zijn Ferrari race-engineer Riccardo Adami.
Na een gridstraf van drie plaatsen startte Hamilton vanaf P7. Hoewel hij tijdens de race twee posities won, bevond hij zich het grootste deel van de tijd in een isolement op de baan.
“Ik bevond me eigenlijk in niemandsland,” vertelde Hamilton na afloop tegen Sky F1. “Ik stond een behoorlijke tijd achter twee auto’s, wist ze uiteindelijk te passeren, maar daarna reed ik in mijn eentje. De afstand naar voren was relatief groot en ik was eigenlijk met niemand aan het racen.”
Verwarrende radio-instructies
Tijdens de race ontstond er verwarring toen Adami Hamilton opdroeg: “Push now. This is our race!” Hamilton begreep niet waar zijn engineer op doelde.
“De informatie was niet erg duidelijk,” legde Hamilton uit. “Ik begreep niet wat ‘dit is onze race’ betekende. Ik wist niet waarvoor ik vocht. Streed ik voor de positie voor me? Toen ik later naar de data keek, was ik niet eens in de buurt van de jongens vooraan. Ik heb mijn banden onnodig veel gebruikt op dat moment.”
Later in de race vroeg Hamilton of hij nog steeds een minuut achterstand had op de leiders. Toen Adami geen direct antwoord gaf, reageerde de Brit gefrustreerd: “Je beantwoordt mijn vraag niet. Het maakt eigenlijk niet uit, ik vroeg alleen of ik een minuut achterstand had of niet.”
Spanning na de race
Het meest opvallende moment kwam na de finish. Hamilton probeerde zijn team te bedanken voor hun inzet, maar kreeg nauwelijks respons. Hij vroeg vervolgens: “Ben je boos op me ofzo?” Daarop volgde een veelzeggende stilte.
De communicatieproblemen tussen Hamilton en Adami zijn niet nieuw. Al vanaf het begin van hun samenwerking in Australië verloopt de communicatie stroef. In Miami leidde dit tot een opmerking van Hamilton dat Adami “wel een kopje thee kon gaan drinken” toen Ferrari traag reageerde op een teamorder-verzoek.
Terwijl Hamilton worstelt met zijn integratie bij Ferrari, behaalde teamgenoot Charles Leclerc een sterke tweede plaats in zijn thuisrace, waarmee het verschil tussen beide coureurs in het kampioenschap is gegroeid tot 16 punten in het voordeel van de Monegask.