Red Bull Content Pool

Red Bull profiteert van derde plaats met extra windtunneltijd voor 2025


Red Bull Racing eindigt het Formule 1-seizoen 2024 op de derde plaats in het constructeurskampioenschap. Na twee jaar op rij de titel te hebben gewonnen, moet het team nu McLaren en Ferrari voor zich dulden. Ondanks het mislopen van ongeveer 20 miljoen dollar aan prijzengeld, brengt deze positie ook voordelen met zich mee voor het team uit Milton Keynes.

Forse besparing op inschrijfgeld

Door de derde plaats bespaart Red Bull Racing 2,7 miljoen dollar aan inschrijfgeld voor het F1-seizoen van 2025. Het team betaalt nu 4,7 miljoen dollar, terwijl dit vorig jaar nog 7,4 miljoen dollar was na hun recordseizoen met 860 punten.

De FIA berekent het inschrijfgeld sinds 2013 op basis van de behaalde punten in het voorgaande seizoen. Voor 2025 bestaat dit uit een basisbedrag van 680.203 dollar. Daarbovenop komt per gescoord punt een bedrag van 8.161 dollar voor de constructeurskampioen en 6.799 dollar voor de overige teams.

McLaren betaalt het meest voor 2025

Als nieuwe constructeurskampioen moet McLaren het hoogste bedrag afrekenen. Het team uit Woking betaalt 6,1 miljoen dollar voor deelname aan het seizoen 2025. Ferrari volgt met 5,1 miljoen dollar, terwijl Red Bull dus 4,7 miljoen dollar moet betalen.

Meer ontwikkelingstijd in windtunnel

Een belangrijker voordeel voor Red Bull is de toename in windtunneltijd. Dit komt door de Aerodynamic Testing Restrictions van de Formule 1. Deze regels geven teams meer of minder testtijd op basis van hun positie in het kampioenschap.

De nummer één krijgt 70 procent van de basistijd. Per positie lager komt daar 5 procent bij. Red Bull stijgt nu van 70 naar 80 procent testtijd. Dit betekent 32 extra windtunnelruns en 8 extra testuren per periode van twee maanden.

Deze extra ontwikkelingstijd komt op een cruciaal moment. Vanaf 2025 mogen teams beginnen met het ontwikkelen van hun auto voor 2026. In dat jaar veranderen de technische reglementen drastisch.

Bekijk ook: