Waarom zijn sommige Formule 1-circuits zo glad?


Tijdens de Grands Prix van Portugal en Turkije (2020) was er veel te doen over de circuits en specifieker, het asfalt. Tijdens de trainingen, kwalificatie en race waren zowel het circuit van Portimao als Istanbul Park namelijk spek- en spekglad. Het gevolg? Een onvoorspelbaar weekend vol hectiek en verrassingen. Leuk voor ons fans, maar een stuk minder leuk voor de coureurs en renstallen zelf.

Wat is nu de oorzaak van deze gladde circuits? We zochten het voor jullie uit.

Nieuw asfalt is de grote boosdoener

De reden voor het spekgladde asfalt is relatief simpel. Het is namelijk hagelnieuw asfalt, dat een paar weken eerder is aangelegd. Dit was zowel in Portugal als Turkije het geval. Dit heeft op zijn beurt weer te maken met het feit dat er op beide circuits al lang geen Formule 1 Grand Prix is georganiseerd. Ondertussen is er door andere motorsportklasses wél geraced op de deze circuits. Om de circuits voor te bereiden op de aanstaande Grand Prix werd er op zowel Portimao als Istanbul Park een nieuw laag asfalt geplaatst.

Olie in het asfalt

Maar waarom is nieuw asfalt dan zo glad? Dit komt door de olie in het asfalt. Bij ‘volwassen’ asfalt is de olie al verdwenen, bij nieuw asfalt nog niet. Hierdoor hebben de Formule 1-auto’s minder grip en voelt het circuit spekglad aan. 

Geen andere Formule-races tijdens raceweekend

Een andere verklaring voor de ‘gladheid’ is het feit dat de circuits tijdens de raceweekends in Portugal en Turkije niet eerst zijn ‘ingereden’ door de Formule 2 en Formule 3-races. Normaliter bestaat een Formule 1-weekend niet alleen uit de F1-trainingen, -kwalificatie en -race, maar ook uit races van de andere Formule-klasses. Hierdoor wordt de olie als het ware ‘uit het asfalt gereden’ en biedt het asfalt meer grip. Aangezien dit niet het geval was tijdens eerder genoemde raceweekends was de baan nóg gladder dan normaal. 

Overigens heeft de organisatie van de Turkse Grand Prix zelf wel geprobeerd om de baan in te rijden met gewone auto’s. Zie het onderstaande filmpje: 

Wie is de schuldige partij? 

Vele coureurs waren allesbehalve te spreken over de staat van het circuit in Turkije. Onder andere Max Verstappen stelde teleurgesteld te zijn over de gladheid van de baan. Aan wie ligt dit dan? In eerste instantie zou je denken dat het aan de organisatie van de Grands Prix ligt. Zij kiezen er immers voor om de baan van nieuw asfalt te voorzien. Daarnaast lijkt ook de FIA een rol te spelen. Zo bleek tijdens de GP van Turkije dat de organisatie van de Grand Prix maar lastig toestemming kreeg om zelf de baan ‘in te rijden’. De FIA lag namelijk dwars.

Leuk voor de fans

Gladde circuits zijn leuk voor ons fans: ze leven grappige beelden én spannende, hectische races op. Kijk maar eens naar de samenvattingen van de GP’s van Portugal en Turkije 2020: