Red Bull Content Pool

Waché onthult snelle updates in 2024


Technisch directeur Pierre Waché heeft bekendgemaakt dat het team, na het identificeren van een ontwikkelingsplafond binnen het vroegere concept, nu gekozen heeft voor een vernieuwde benadering. Dit omvat onder meer het adopteren van elementen die geïnspireerd zijn door concurrent Mercedes, hoewel Waché benadrukt dat hun uitvoering ‘veel beter’ is. Er zijn ook twee significante updatepakketten gepland voor het begin van het seizoen, waarbij de eerste updates verwacht worden na de eerste paar races en een volgende set aan het begin van het Europese seizoen.

Verfijning van het RB20-concept

De RB20, die tijdens wintertests al positieve indicaties gaf, vertegenwoordigt een evolutionaire stap in Red Bull’s technische filosofie. Ondanks het zelfvertrouwen blijven Waché en zijn team voorzichtig, vooral met het oog op de sterke prestaties van Ferrari tijdens de tests.

De aandacht is ook gericht op de ontwikkelingen van de concurrentie, waaronder Mercedes, die met hun nieuwe voorvleugelontwerp de aandacht trokken. Dit bewijst dat de strijd om aerodynamische superioriteit in de Formule 1 meer dan ooit levendig is. Red Bull neemt deze ontwikkelingen serieus, omdat ze begrijpen dat stilstaan gelijkstaat aan achteruitgaan in de razendsnelle ontwikkelingsrace van de Formule 1.

Strategische updates onderweg

Waché onthulde dat het team al twee updatepakketten in voorbereiding heeft om de prestaties van de RB20 dit seizoen te verbeteren. Deze updates, hoewel niet gericht op een volledige overstap naar het ‘zeropod’-concept zoals enkele concurrenten, beloven wel significante aanpassingen aan de bestaande ontwerpelementen van de auto. Het team streeft ernaar om zo vroeg mogelijk in het seizoen maximaal voordeel te behalen, gebaseerd op lessen getrokken uit vorige seizoenen.

De rol van simulatietechnologie

Helmut Marko en Pierre Waché hebben de toenemende betekenis van geavanceerde simulatietools in de Formule 1 benadrukt. Met de beperkingen op testdagen en onder strenge budgetplafonds worden teams steeds meer afhankelijk van virtuele tests voor de ontwikkeling van hun auto’s. Voor Red Bull heeft de positieve correlatie tussen windtunnelresultaten, simulatiedata en de werkelijke prestaties op het circuit, zoals gebleken in Bahrein, bevestigd dat hun investeringen in deze technologie vruchten afwerpen.

Bekijk ook eens: