Wat doen Formule 1-teams en coureurs tijdens de winterstop?

Doorgaans duurt het Formule 1-seizoen zo’n zes, zeven of acht maanden. Een geweldige tijd voor Formule 1-fans, aangezien er haast wekelijks een Grand Prix te kijken is. De winterstop daarentegen, is voor menig F1-fan een periode van wachten en aftellen. Dit gaat niet op voor de teams, die in deze periode juist zoveel mogelijk werk proberen te verzetten. Wat doen renstallen precies tijdens de winterstop? En hoe zit het met de coureurs? 

Race tegen de klok

Daar waar wij als F1-fans achterover leunen tijdens de winterstop, doen de renstallen dit allesbehalve. Vanaf dag 1 van de winterstop is het een race tegen de klok om de auto klaar te maken voor de eerste wintertests, die doorgaans eind februari worden verreden in Barcelona. 

De mate waarin teams moeten aanpoten is deels afhankelijk van de reglementen. Veranderen deze wezenlijk voor het volgende seizoen, dan hebben de teams extra werk te verzetten. Blijven de reglementen hetzelfde, dan zijn de teams net zo goed druk. Dan is het zaak om binnen de huidige reglementen de auto en de motor te verbeteren. Een nieuwe voorvleugel, nieuwe winglets op de vloer, het zijn slechts enkele voorbeelden van veranderingen waar teams tijdens de winterstop mee bezig zijn. 

Logistieke operatie

Naast het werken aan de auto zijn de teams ook bezig met de logistieke voorbereiding voor het aankomende seizoen. Voor een uitleg, zie onderstaande video. 

Coureurs: ontspannen, trainen & in de simulator

Veel coureurs maken van de winterstop gebruik om uit te rusten en bij te komen van het afgelopen raceseizoen. Op vakantie, naar feestjes of livestreamen, het zijn allemaal manieren voor onze favoriete coureurs om tot rust te komen. Andere coureurs, zoals Valtteri Bottas en Kimi Raikkonen, kiezen ervoor om ook tijdens de winterstop te racen, maar dan in de rallysport. 

Natuurlijk is het voor de coureurs belangrijk om fit te blijven. Daarom blijven ze tijdens de winter break trainen en fitnessen. Max Verstappen bijvoorbeeld, houdt erg van wielrennen en trekt soms zelfs met professionele wielrenners de heuvels van Monaco in. ook de nek moet worden getraind. Omdat coureurs tijdens de winterstop niet worden blootgesteld aan de heftige G-krachten die ze tijdens het racen ervaren, moeten ze gedurende de winterstop hun nek intensief trainen. 

Naarmate de seizoenstart nadert zullen ook de coureurs hun vakantie afbreken en aan het werk gaan. Vaak is er genoeg werk te doen in de simulator, helemaal voor coureurs die overstappen naar een nieuwe renstal. 

Conclusie

Kortom, achterover leunen doen de teams en de coureurs niet. Teams zijn vanaf dag 1 van de winterstop bezig met het bouwen van de auto voor het komende seizoen en de logistieke voorbereiding, terwijl de coureurs wellicht kort vakantie nemen maar daarna al snel weer in de sportschool en simulator te vinden zijn.