Wat maakt natte Formule 1-races zo spannend?


Wat maakt natte Formule 1-races zo spannend? 

Telkens als de condities veranderlijk zijn en er regen op de loer ligt slaat het hart van menig F1-fanaat meerdere slagen over. Logisch, aangezien natte races doorgaans sensationele races opleveren. Herinner je je Hockenheim 2019 nog? Of de magistrale inhaalrace van Max Verstappen in 2016? Inderdaad, allebei natte races. Waardoor komt het dat natte races zo dynamisch zijn en het kaf van de koren lijken te scheiden?

De bandenselectie: dry’s, intermediates of wets 

Wellicht het grootste verschil tussen droge en natte races is de selectie banden die coureurs tot hun beschikking hebben. De standaard banden – de softs, mediums en hards – hebben geen grip in natte omstandigheden. Dit is ook de reden dat je na de eerste druppels veel coureurs al de pitstraat in ziet duiken. Hier wisselen ze doorgaans naar de intermediate banden. Dit zijn banden geschikt voor milde regen. Begint het écht met bakken uit de hemel te komen en liggen er plassen water op het circuit, dan kiezen de coureurs/teams voor de full wets met blauwe wangen.

Véél pitstops zorgen voor spanning

Wanneer is nu het ideale moment om over te gaan van droge banden op intermediates? Of andersom, van intermediates naar banden voor op het droge? Dat is de hamvraag! Deze strategy call is essentieel in natte races en is deels de reden waarom deze races zo spannend zijn. Eén rondje later de pits in duiken voor intermediates kan het verschil zijn tussen eerste worden of als zevende eindigen.

Ongelukken en safety cars

Racen in de regen is tricky. Hoe goed de coureur ook is, de kans is groot dat hij een keer een fout maakt. Dit was bijvoorbeeld te zien tijdens de GP van Duitsland in 2019. Hamilton, Perez, Leclerc, Verstappen en Bottas maakten allemaal fouten. Hamilton reed schade en had een dramatische pitstop, Leclerc, Perez en Bottas schakelden zichzelf uit en Verstappen kwam gelukkig met de schrik vrij. Kortom, in natte races komen vaker incidenten voor, wat vaak zorgt voor een onverwachte uitslag!

De kunst van rijden in natte omstandigheden

Van natte races wordt vaak gezegd dat ze het kaf van de koren scheiden. De onderlinge verschillen tussen de renstallen nemen namelijk af en het komt vooral op het talent en de skills van de coureur aan in deze lastige condities. Sommige coureurs komen beter uit de verf in deze omstandigheden, Lewis “The Rainmaster” Hamilton, Verstappen en Lance Stroll bijvoorbeeld. Kortom, het is veel meer een strijd van coureur tegen coureur in plaats van ontwerpafdeling tegen ontwerpafdeling of klein budget vs groot budget. 

Hoe zijn sommige coureurs zo dominant in de regen? 

Hoe kan het nu dat Hamilton en Verstappen met kop en schouders boven de rest uitsteken tijdens natte raceweekends. Deze professionele coureur legt het voor je uit: