De impact van de vervuilingsregelgeving voor F1 in 2025
Je kunt geen krant openslaan of je leest wel artikels over duurzaamheid. Vooral de auto moet het vaak ontgelden. Er is zelfs een Europese afspraak om na 2030 geen auto’s met verbrandingsmotoren meer te verkopen voor persoonlijk gebruik.
Ook in de autosport heeft dit zijn invloed laten gelden. Er worden verschillende kampioenschappen met elektrisch aangedreven auto’s georganiseerd. Er is zelfs Formule E, een elektrisch antwoord op de populaire Formule 1 races. Maar ook in de Koningsklasse van de motorsport zelf wordt steeds naar meer duurzaamheid gewerkt.
Wat heeft de FIA voorzien om duurzamer te gaan?
De FIA of voluit de Fédération Internationale de l’Automobile is de organisatie die ook het overzicht houdt over de Formule 1. Ook hier is een bewustwording dat duurzaam in de autosport een noodzaak is. Zeker nu deze sport opnieuw van mondiale aandacht geniet. De serie “Drive to Survive” van Netflix heeft hier mee voor gezorgd.
Formule 1 heeft ook voor ons Nederlanders een andere betekenis gekregen sinds Max Verstappen alle records aan flarden rijdt. Hij werd ondertussen drie keer wereldkampioen en neemt ook in 2024 een flitsende start. Dat merken onze eigen bookmakers ook. Op F1 wedden zit in de lift en neemt op hun sites een belangrijke plaats in.
De regels over duurzaam rijden voor 2025 zijn vrij eenvoudig. Het gaat vooral om het behoud van bestaande infrastructuren en de toepassing van enkele nieuwe technologieën.
- Er wordt volop gezocht en geëxperimenteerd met nieuwe brandstoffen. De nadruk ligt vooral op het gebruik van biobrandstoffen die afkomstig zijn van gerecycled organisch afval. Het is de bedoeling van de FIA om de brandstof voor Formule 1 auto’s op termijn 100% ecologisch te maken.
- Verder wordt er blijvend gezocht naar meer aerodynamische oplossingen. Niet alleen om het brandstofverbruik te verminderen. Maar ook om de vieze lucht die de coureurs binnenkrijgen te verminderen.
Die vieze lucht wordt veroorzaakt omdat de bolides een drastische vermindering van de neerwaartse kracht met 50% hebben ondergaan. Dat zorgt vooral bij het inhalen voor problemen. F1 coureurs, waaronder Carlos Sainz, hebben hiervoor aan de alarmbel getrokken. Sainz beweert dat het racen niet meer hetzelfde is als enkele jaren geleden.
Het is vooral bij het van dichtbij achtervolgen van een andere bolide dat de coureurs problemen ervaren. Als we James Vowles, de teamleider bij Williams Racing, mogen geloven is de oplossing voor dat probleem nog niet voor direct. Hij vreest zelfs dat het nog niet voor 2026 zal zijn.
Verder beweert de FIA dat ze de ecologische voetafdruk vooral niet willen vergroten. Daarom wordt ook in 2025 eenzelfde kalender afgewerkt als in 2024. Er wordt slechts één wijziging doorgevoerd. De Grote Prijs van Spanje verhuist naar de Spaanse hoofdstad Madrid. Suzuka in Japan en Silverstone in Engeland hebben hun overeenkomst met de FIFA zelfs al verlengd tot in 2034.
Maar er is nog meer mogelijk
Het Formule 1 circus zou zich ook aan de algemene mogelijkheden van duurzaamheid kunnen aanpassen. We denken hier aan betere organisatie van het reizen. Het beter inplannen van de kalender, zodat er minder van continent naar continent gehopt wordt. Tenslotte spreken we over heel wat personen die telkens moeten verkassen.
Ook zie je dat de teamleaders en de coureurs van verschillende privéjets gebruikmaken bij een verplaatsing. Dat hoeft niet echt en zou met een systeem van carpooling, of airpooling in dit geval, veel milieuhinder kunnen besparen.
De verschillende renstallen zouden ook duurzaamheidsnormen kunnen opleggen aan de toeleveringsbedrijven. En dan hebben we het niet alleen over groene technologieën. Ook overkoepelende samenwerkingen met externe bedrijven kan ervoor zorgen dat er minder hoeft gereisd te worden.
We kunnen zo nog wel eventjes doorgaan. Maar aan de andere kant moeten we toch ook toegeven dat er al ernstige inspanningen geleverd zijn. En met de voortdurende investering in de ontwikkeling van 100% groene brandstof lijkt die inspanning er ook voor 2025 te zijn.