FIA

Colapinto krijgt boete voor te hard rijden in pitstraat Imola

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 17 mei 2025 om 15:41
Franco Colapinto is tijdens de derde vrije training voor de Emilia Romagna Grand Prix bekeurd voor het overschrijden van de snelheidslimiet in de pitstraat. De Alpine-coureur reed 85,1 km/u waar maximaal 80 km/u was toegestaan, wat het team een boete van 600 euro oplevert.

CONTENT:

Colapinto overschrijdt snelheidslimiet in Imola

Franco Colapinto heeft vrijdagmiddag tijdens de derde vrije training voor de Emilia Romagna Grand Prix een overtreding begaan in de pitstraat van het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. De Argentijnse coureur van BWT Alpine Formula 1 Team reed om 13:25 lokale tijd 85,1 km/u in de pitlane, terwijl de maximumsnelheid voor dit evenement op 80 km/u ligt.

De stewards, onder leiding van Nish Shetty, Loïc Bacquelaine, Vitantonio Liuzzi en Valerio Brizzolari, hebben na een rapport van de wedstrijdleider besloten om het Alpine-team een geldboete van 600 euro op te leggen voor deze overtreding.

Artikel 34.7 Sporting Regulations overtreden

Volgens het officiële FIA-document heeft Colapinto artikel 34.7 van de FIA Formule 1 Sporting Regulations overtreden. Dit artikel regelt de snelheidsbeperkingen in de pitstraat tijdens alle sessies van een Grand Prix-weekend. De overschrijding bedroeg 5,1 km/u, wat door de stewards als een duidelijke inbreuk werd beoordeeld.

De snelheidslimiet in de pitlane verschilt per circuit en wordt door de FIA vastgesteld op basis van veiligheidsoverwegingen en de specifieke lay-out van de pitstraat. Voor de Emilia Romagna Grand Prix in Imola geldt een limiet van 80 km/u, wat iets hoger is dan de standaard 60 km/u die op veel andere circuits wordt gehanteerd.

Standaardprocedure voor pitlane-overtredingen

Overtredingen van de pitlane-snelheidsregels worden doorgaans bestraft met geldboetes voor het team, tenzij er sprake is van herhaaldelijke overtredingen of gevaarlijke situaties. De boete van 600 euro voor Alpine valt binnen het gebruikelijke strafkader voor dergelijke incidenten tijdens vrije trainingen.

Teams beschikken over geavanceerde telemetriesystemen om de snelheid van hun coureurs in de pitlane te monitoren, maar menselijke fouten of technische problemen kunnen er soms toe leiden dat de limiet wordt overschreden. Voor Colapinto en Alpine heeft dit incident geen verdere consequenties voor de rest van het raceweekend.

Recht op beroep

Zoals gebruikelijk in alle FIA-beslissingen hebben teams het recht om binnen de geldende termijnen beroep aan te tekenen tegen beslissingen van de stewards. Dit recht is vastgelegd in artikel 15 van de FIA International Sporting Code en hoofdstuk 4 van de FIA Judicial and Disciplinary Rules.

De stewards benadrukken in hun uitspraak dat alle beslissingen onafhankelijk van de FIA worden genomen en uitsluitend gebaseerd zijn op relevante reglementen, richtlijnen en het gepresenteerde bewijs.

Het volledige officiële document van de FIA is hier te raadplegen.

Colapinto overschrijdt snelheidslimiet in Imola

Franco Colapinto heeft vrijdagmiddag tijdens de derde vrije training voor de Emilia Romagna Grand Prix een overtreding begaan in de pitstraat van het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. De Argentijnse coureur van BWT Alpine Formula 1 Team reed om 13:25 lokale tijd 85,1 km/u in de pitlane, terwijl de maximumsnelheid voor dit evenement op 80 km/u ligt.

De stewards, onder leiding van Nish Shetty, Loïc Bacquelaine, Vitantonio Liuzzi en Valerio Brizzolari, hebben na een rapport van de wedstrijdleider besloten om het Alpine-team een geldboete van 600 euro op te leggen voor deze overtreding.

Artikel 34.7 Sporting Regulations overtreden

Volgens het officiële FIA-document heeft Colapinto artikel 34.7 van de FIA Formule 1 Sporting Regulations overtreden. Dit artikel regelt de snelheidsbeperkingen in de pitstraat tijdens alle sessies van een Grand Prix-weekend. De overschrijding bedroeg 5,1 km/u, wat door de stewards als een duidelijke inbreuk werd beoordeeld.

De snelheidslimiet in de pitlane verschilt per circuit en wordt door de FIA vastgesteld op basis van veiligheidsoverwegingen en de specifieke lay-out van de pitstraat. Voor de Emilia Romagna Grand Prix in Imola geldt een limiet van 80 km/u, wat iets hoger is dan de standaard 60 km/u die op veel andere circuits wordt gehanteerd.

Standaardprocedure voor pitlane-overtredingen

Overtredingen van de pitlane-snelheidsregels worden doorgaans bestraft met geldboetes voor het team, tenzij er sprake is van herhaaldelijke overtredingen of gevaarlijke situaties. De boete van 600 euro voor Alpine valt binnen het gebruikelijke strafkader voor dergelijke incidenten tijdens vrije trainingen.

Teams beschikken over geavanceerde telemetriesystemen om de snelheid van hun coureurs in de pitlane te monitoren, maar menselijke fouten of technische problemen kunnen er soms toe leiden dat de limiet wordt overschreden. Voor Colapinto en Alpine heeft dit incident geen verdere consequenties voor de rest van het raceweekend.

Recht op beroep

Zoals gebruikelijk in alle FIA-beslissingen hebben teams het recht om binnen de geldende termijnen beroep aan te tekenen tegen beslissingen van de stewards. Dit recht is vastgelegd in artikel 15 van de FIA International Sporting Code en hoofdstuk 4 van de FIA Judicial and Disciplinary Rules.

De stewards benadrukken in hun uitspraak dat alle beslissingen onafhankelijk van de FIA worden genomen en uitsluitend gebaseerd zijn op relevante reglementen, richtlijnen en het gepresenteerde bewijs.

Het volledige officiële document van de FIA is hier te raadplegen.