
Colapinto ontloopt straf na incident met auto 87 in Oostenrijkse GP
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Stewards spreken Colapinto vrij na onderzoek inhaalmanoeuvre
Franco Colapinto heeft geen straf gekregen voor het vermeend dwingen van auto 87 van de baan tijdens de Oostenrijkse Grand Prix op zondag. De stewards onderzochten het incident dat zich voordeed in bocht 3 van de Red Bull Ring en concludeerden dat er geen sprake was van regelovertreding door de BWT Alpine-coureur.
Het incident vond plaats rond 15:23 lokale tijd tijdens de race, toen auto 87 probeerde Colapinto aan de buitenkant in te halen bij het ingaan van bocht 3. Na uitgebreid videomateriaal te hebben bestudeerd, inclusief beelden vanuit de cockpit, kwamen de wedstrijdleiders tot een duidelijke conclusie.
Driving Standards Guidelines doorslaggevend
Volgens het officiële stewardsbesluit had auto 87 zijn vooras niet voor de vooras van Colapinto’s wagen gekregen bij het ingaan van de apex, zoals vereist door de Driving Standards Guidelines. “Car 87 attempted an overtake on the outside on Car 43 into Turn 3, but did not have its front axle ahead of the front axle of Car 43 at the apex as required,” staat in het document.
Door deze positie was Colapinto volledig gerechtigd om zijn normale racelijn aan te houden. De stewards oordeelden dat de Alpine-coureur “entitled to use the regular racing line without the necessity to leave space for Car 87 on the outside” was. Dit betekende dat auto 87 de inhaalpoging moest opgeven en ruimte moest maken.
Geen overtreding van internationaal sportreglement
De beschuldiging luidde dat Colapinto in overtreding was van Appendix L, Chapter IV, Article 2 b) van het International Sporting Code. Dit artikel behelst het dwingen van andere coureurs van de baan. Na grondig onderzoek besloten de stewards echter tot “no further action” – geen verdere actie.
Het besluit werd getekend door de vier stewards: Felix Holter, Garry Connelly, Derek Warwick en Wilhelm Singer. Zij benadrukten dat hun beslissingen onafhankelijk van de FIA worden genomen en uitsluitend gebaseerd zijn op relevante reglementen, richtlijnen en gepresenteerd bewijsmateriaal.
Helder precedent voor toekomstige situaties
Deze uitspraak creëert wederom een duidelijk precedent voor vergelijkbare situaties. Coureurs die aan de buitenkant proberen in te halen, moeten hun vooras minimaal gelijk hebben met die van de verdedigende coureur bij de apex om recht op racruimte te hebben. Gebeurt dit niet, dan mag de verdedigende coureur zijn racelijn aanhouden.
Voor Colapinto betekent dit besluit dat hij zonder kleerscheuren verder kan in het weekend. De Argentijnse coureur bewees met deze situatie dat hij de racereglementering goed begrijpt en binnen de grenzen van het toegestane bleef tijdens het verdedigen van zijn positie.
Teams en coureurs worden in het document herinnerd aan hun recht om bepaalde stewardsbeslissingen aan te vechten conform Article 15 van het FIA International Sporting Code, mits binnen de geldende termijnen.
Bekijk het volledige officiële stewardsbesluit: FIA Document 38 – Decision Car 43