Al vroeg in de Le Mans problemen voor Racing Team Nederland
Vandaag begon om half 3 de 88ste editie van de Le Mans op het circuit “Circuit de la Sarthe” in Frankrijk. Racing Team Nederland mocht in de LMP2 klasse beginnen vanaf de 3de positie, die gisteren was veilig gesteld tijdens de Hyper Pole door Nyck de Vries.
Giedo van der Garde nam als eerste plaats achter het stuur van de Oreca 07 – Gibson van Racing Team Nederland. Al zeer snel pakte van der Garde de 2 plek over en leek het team een flitsende start te maken aan de Le Mans.
Iets later viel Giedo toch erg terug en werd er een pitstop gemaakt. Problemen aan de koeling van motor leken het probleem. De auto is naar binnen getrokken en de kap ging van de auto. Allard Kalf gaf tijdens de live uitzending op RTL 7 al snel aan dat hij de geur van koelvloeistof rook, en inderdaad is er direct koelvloeistof bijgevuld en is Giedo weer naar buiten gestuurd.
Slechts 1 ronde later moest van der Garde opnieuw naar binnen omdat er weer meldingen kwamen over de koeling. Nogmaals is de auto naar binnen getrokken en is er enorm veel koelvloeistof in de auto gegoten.
Frits van Eerd deed later uitspraak over de problemen: “We hebben inderdaad problemen met de koelvloeistof gehad. Er zijn eerst 10 en een ronde later nog eens 15 liters in gegaan wat echt te veel is. We hebben geen lek kunnen vinden, maar er is een slang vastgemaakt en volgens de sensoren lijkt de koeling nu op orde”, aldus een zichtbaar aangeslagen Frits van Eerd. Giedo is op dit moment nog steeds de bestuurder van de Oreca en lijkt tijd en plaatsen goed te maken. Het is echter nog even afwachten of de problemen nu echt verholpen zijn, of dat er een groter probleem speelt bij Racing Team Nederland.