Informatie
Nyck de Vries is een Nederlandse Formule 1-coureur die vanaf 2022 uitkomt voor de Alpha Tauri-renstal. Voorheen was de Nederlander kampioen in de Formule 2 en Formule E.
Biografie
De Vries werd op 6 februari 1995 geboren in Uitwellingerga, een klein dorpje in Friesland. Hij heeft één zus, Seychelle, en woont momenteel in Monaco. Ook heeft De Vries sinds 2020 een relatie met Eva Bruggenwirth.
De interessante carrière van Nyck de Vries
De Vries’ “route” naar de Formule 1 is allesbehlave standaard te noemen. Zijn carrière in vogelvlucht:
Karting & McLaren
Natuurlijk begon de carrière van De Vries in de kartsport. Over zijn races in Nederland is weinig bekend, maar wat we wel weten is dat De Vries in 2008 voor het Italiaanse Chiese Corse Zanardi team ging rijden. Met dit team won hij o.a. tweemaal het KF3-kampioenschap, twee keer de Duitse jeugdklasse en een keer het Europees KF4-kampioenschap.
Met zo’n track record was het geen verrassing dat De Vries zichzelf in de kijker reed bij de grote teams. In 2010, op 15-jarige leeftijd, werd hij daarom opgenomen in McLaren’s talentprogramma. Tegelijkertijd bleef hij geweldige resultaten behalen. Zo won hij in 2011 het KF1-kampioenschap.
Overstap naar formuleracing
Nadat hij de kartsport had “uitgespeeld” maakte De Vries de overstap naar de Formule Renault 2.0-raceklassen, waar hij ging raven voor R-ACE GP. De Vries deed mee in de Eurocup Formule Renault 2.0 en de Formule Renault 2.0 NEC. In beide competities stond hij meerdere malen op het podium, maar meedingen om het kampioenschap deed ‘ie niet.
In 2014 deed De Vries wel, en hoe. De Nederlander, die toen reed voor Korianen, werd op dominante wijze kampioenschap de Renault 2.0 Eurocup als de Formule Renault 2.0 Alps competitie. Het jaar hierop ging De Vries racen in de Formule Renault 3.5 Series, waar hij derde werd in het kampioenschap.
GP3 en Formule 2
De volgende logische was de GP3 Series. Uiteindelijk racete De Vries slechts één seizoen in de klasse. Dit seizoen, waarin hij reed voor ART Grand Prix, eindigde hij zesde in de eindstand.
De Vries’ periode in de GP3 was slechts van korte duur, want hij kreeg snel de kans om over te stappen naar het Formule 2-kampioenschap, bij het Rapax team om precies te zijn. Ook in dit kampioenschap bleef De Vries maar imponeren. Zo won hij op het stratencircuit van Monaco zijn eerste F2-race. Uiteindelijk eindigde De Vries zevende in het klassement.
Het volgende jaar tekende de Nederlander bij Prema Racing. Dit seizoen (2018) won De Vries maar liefst drie races en eindigde hij vierde in het kampioenschap, achter George Russell, Alexander Albon en Lando Norris. Omdat hij achter Lando Norris, ook een coureur die onder contract stond bij McLaren, eindigde, greep De Vries dit seizoen naast dat felbegeerde F1-zitje.
In 2019 lukte het dan eindelijk: De Vries wint op dominante wijze het Formule 2-kampioenschap. Een geweldig resultaat, maar ook een probleem, want de kampioen van de Formule 2 mag hierna niet meer binnen het kampioenschap rijden.
Formule E als alternatief
Helaas was er binnen de Formule 1 nog geen plek voor De Vries, al was het duidelijk dat hij als coureur er meer dan klaar voor was. De Vries moest daarom ergens anders zijn heil vinden en dit deed in de Formule E, waar hij zou gaan rijden voor het Mercedes-Benz EQ Formula E Team. Zijn eerste seizoen in de Formule E was niet geweldig, maar in zijn tweede wist hij meerdere races te winnen en won hij tijdens de laatste race Formule E-wereldkampioen.
Toch naar de Formule 1?
De deur naar de Formule 1 heeft voor De Vries altijd op een kiertje gestaan. Zo reed hij tijdens de vrije trainingen regelmatig zogenaamde ‘Young Driver Tests’ en stond hij sinds 2021 bij Mercedes onder contract als reservecoureur. Tijdens de Grand Prix van Italië van 2022 verving De Vries Williams-coureur Alexander Albon, die vanwege een blindedarmontsteking niet kon racen. Wat volgde was een indrukwekkende race van de Nederlander, die uiteindelijk als negende eindigde en daarmee hoge ogen gooide.
Sinds zijn invalbeurt voor Williams draaide de geruchtenmolen op volle toeren. Zou De Vries Nicholas Latifi gaan vervangen bij Williams of zou hij toch kiezen voor een ander team? Zo lastig als het was om een zitje te vinden de afgelopen, zoveel keuzes waren er plotseling. In oktober 2022 was dan eindelijk de kogel door de kerk: de Nederlander zou vanaf 2023 uitkomen voor AlphaTauri, waar hij Pierre Gasly, die naar Alpine verkast, vervangt.
Kort moment in de schijnwerpers van de Formule 1
De periode bij AlphaTauri werd echter geen succes. Red Bull-adviseur Helmut Marko uitte meermaals zijn onvrede over de prestaties van De Vries. Na de Grand Prix van Groot-Brittannië, de tiende race van het seizoen, viel het doek. Daniel Ricciardo nam per direct het stoeltje over van de Nederlander. Daarmee kwam er na een half seizoen een einde aan het F1-avontuur van De Vries.