De veiligheidsmaatregelen op F1-circuits

De Formule 1 is in vele opzichten een onveilige sport. Open cockpits, bizar hoge snelheden van wel 300 km/u, bochten waarin de coureurs ongelofelijke G-krachten ‘trekken’, noem maar op. Gelukkig zijn (dodelijke) ongelukken in de Formule 1 zeldzaam en worden ze ook steeds zeldzamer. Dit is in hoge mate te danken aan de strenge veiligheidseisen- en maatregelen. Dergelijke maatregelen zijn er niet alleen voor Formule 1-auto’s, maar ook voor de circuits waarop geracet wordt. In dit artikel nemen we een kijkje naar de lange lijst van eisen en regels waaraan circuits moeten voldoen als ze ‘Formule 1-waardig’ willen zijn.

Track safety door de jaren heen

Formule 1 circuits zijn niet altijd even veilig geweest. Pas in de jaren 60 begon FIA met het opstellen van haar eigen regels – iets wat het eerder overliet aan de nationale autoriteiten. Pas zo’n 10 jaar later kwam de FIA met een hele lijst aan eisen voor de circuits. Hierin werden allerlei regels in gespecificeerd, van de hekken tot de fire regulations en van de marshall-posten tot de minimale afstand waarop toeschouwers moesten staan. Door de decennia heen heeft de FIA deze lijst verder en verder uitgebreid. Tegenwoordig zijn F1-circuits veiliger dan ooit dankzij deze vele regels. 

De huidige veiligheidsmaatregelen: run-off areas, barrières, snelheidslimieten & marshals 

Hoe zien de huidige regels er dan uit? Nou, om eerlijk te zijn, zijn het er simpelweg té veel om op te noemen. Ben je geïnteresseerd in de technische details van elk van de eisen, dan moet je bij de website van de FIA zijn. Hieronder een opsomming van de belangrijkste en meest opvallende regels voor F1-circuits

Marshals

Marshals zijn worden vaak over het hoofd gezien, maar zijn integraal onderdeel van de veiligheid in de Formule 1 en andere autosporten. Deze onbetaalde vrijwilligers maken veilig racen mogelijk. Marshals zijn als eerste ter plaatse bij een ongeval en zijn opgeleid in EHBO, brandveiligheid en incidentafhandeling. Daarnaast zijn ze verantwoordelijk voor het waarschuwen van coureurs voor gevaren op de baan, zoals het zwaaien met de blauwe, gele vlag of rode vlag.

Snelheidslimiet pitstraat

De snelheidsbeperking in de pitlane werd ingevoerd na de gebeurtenissen in Imola in 1994. Het doel van de snelheidslimiet is duidelijk: zowel de coureurs als degenen die in de pitlane werken beschermen. Momenteel is de snelheidslimiet  80 km/u, maar de wedstrijdleiding heeft de bevoegdheid om die limiet, in overleg met de FIA, te wijzigen. maar wat gebeurt er als een coureur deze limiet overschrijdt? F1-Teams krijgen een boete van 100 euro voor elke km/u waarmee ze de limiet overschrijden, met een maximum boete van 1.000 euro. Overigens kunnen er extra straffen kunnen worden opgelegd als de stewards een coureur ervan verdenken een voordeel te willen behalen door te hard te rijden in de pitlane. 

High-tech barrières en run-off areas

In de jaren 60 maakte de Formule 1 nog gebruik van hooibalen als barrière. Tegenwoordig, meer dan 50 jaar later, is dit compleet anders. De Formule 1 maakt gebruik van diverse soorten high tech barrières naast de circuits. Denk hierbij aan de welbekende bandenstapels en de geavanceerde TechPro-barrières. Daarnaast zijn steeds meer moderne circuits voorzien van zogenaamde run-off areas. Dit zijn uitloopstroken van asfalt naast de officiële baan. Hiervan vaak wordt beweerd dat ze twee keer zo goed zijn om een auto af te remmen dan grind of gras – geen overbodige luxe dus. 

Safety Car

De safety car is een belangrijk onderdeel van de Formule 1. Hij houdt de snelheid laag en stopt inhaalmanoeuvres als er gevaren op de baan zijn, zoals stilstaande auto’s, brokstukken of slecht weer. 

Andere veiligheidsmaatregelen

Dit zijn natuurlijk slechts enkele voorbeelden van veiligheidsmaatregelen voor F1-circuits. Kijk voor nog veel meer maatregelen en eisen op de website van de FIA. 

“FIA Licensed Circuits”

De FIA houdt een uitgebreide lijst bij met circuits die voldoen aan haar strengste eisen. Alleen op de circuits die in ‘Licentie Grade 1’ hebben mag er met echte Formule 1-auto’s geraced worden. Deze licentie verloopt in de loop der tijd, wat inhoudt dat de FIA de verschillende F1-circuits jaarlijks controleert op veiligheid. Alleen zo kan worden verzekerd dat onze favoriete coureurs zo veilig mogelijk hun werk kunnen doen.