Marianne Hinson. Bij lang niet iedereen zal deze naam een belletje laten rinkelen. Toch gaat deze vrouw al heel wat jaren mee in de Formule en heeft ze bij meerdere teams gewerkt. Na een korte onderbreking heeft de internationale autosportbond haar gestrikt voor een nieuwe, opvallende rol. Iets waar niet iedereen blij mee is.
De carrière van Marianne Hinson
Voor haar sabbatical was Marianne Hinson al 25 jaar actief in de Formule 1 en andere autosportklassen. Haar Formule 1 avontuur begon ze in 1999 bij het team van Jordan Grand Prix. Het Formule 1 team van Eddie Jordan met de opvallende, gele bolides. Ze ging hier op de afdeling aerodynamica aan het werk, als Junior Aerodynamicist. Deze rol vervulde ze later ook nog bij de teams van Caterham, Force India en Toyota. Van 2013 tot 2023 was ze bij het team van McLaren aan het werk. Hier had ze zich opgewerkt tot hoofd van de afdeling aerodynamica.
Hinson heeft iets minder dan een jaar aan de zijlijn gestaan en gaat nu bij de FIA aan het werk. Hier zal ze de rol vervullen waarbij ze de F1 teams (onaangekondigd) moet gaan controleren. Ze is verantwoordelijke om te controleren of teams zich wel netjes aan de technische reglementen en andere voorschriften houden. Denk hierbij aan het gebruik van de hoeveelheid windtunneluren en computersimulaties.
Zin in nieuwe uitdaging
Ze heeft er zin aan. “Na bijna 10 jaar bij Mclaren en 23 jaar bij andere teams ga ik totaal iets anders doen” vertelt ze. Ze vond een jaartje pauze heerlijk, maar toch kon ze de Formule 1 niet loslaten. Officieel gaat ze aan het werk als Head of Technical Audit bij de FIA.
“Van stroper naar boswachter” zo wordt haar nieuwe functie door sommigen omschreven. Zelf moet Hinson hierom lachen. “Het is echt niet zo dat ik jaren geleden als snode plannen had met de Formule 1” zegt ze zelf. “Wees lief tegen ons” zegt ze. “We doen het voor de sport en de coureurs” sluit ze af met een knipoog.