Hoe werkt de Vrije Training in de Formule 1?

De vrije trainigen (ook wel FP voor Free Practice) zijn de sessies die de teams gebruiken om te oefenen voor de kwalificatie en de race. Maar waarom is dit nodig? In dit artikel gaan we dieper in op alle aspecten van de vrije trainingen van de Formule 1.

Opbouw van de vrije trainingen

Elk weekend begint met 3 vrije trainingen. De eerste (FP1) en de tweede (FP2) vrije training vinden plaats op de vrijdag en zijn beide 1.5 uur lang. De derde vrije training vind plaats op de zaterdag, voordat de kwalificatie van start gaat en duurt een uur. Tijdens deze vrije trainingen gaan de coureurs en teams op zoek naar de juiste afstelling voor de kwalificatie en race.

Wat heeft de coureur eraan?

Vaak hoor je dat de trainingen er niet toe doen of dat de punten pas op zonder verdeeld worden. Echter moet je natuurlijk niet vergeten dat het een jaar terug is dat een coureur voor het laatst op de baan heeft gereden. Sinds de Corona crisis zie je steeds meer coureurs in hun eigen simulator, en die op de fabriek van de teams, stappen om op de baan te oefenen. Echter kunnen er veranderingen aan de baan zijn ten opzicht van de vorige keer dat erop gereden is, en heeft natuurlijk het weer ook invloed op de baan. Naast deze factoren is er ook nog een verschil in de combinatie coureur, wagen en baan die helaas niet compleet getest kan worden in een simulator. De coureur is er dus bij gebaad om met zijn bolide de baan op te gaan om te voelen hoe laat er voor die cruciale bocht geremd kan worden, of waar de meeste grip ligt.

Wat heeft het team aan de vrije training?

Naast de coureur heeft het team ook veel aan een vrije training. Teams verzamelen tijdens deze sessies het liefst zoveel mogelijk data van de combinatie wagen en baan. Echter kunnen de teams natuurlijk ook nieuwe onderdelen testen om te zien of de data die zij in de wind tunnel zien ook gelijk is aan wat in het echt op de baan gebeurt. Een nieuwe voorvleugel zou zomaar cruciale tijd kunnen schelen in de kwalificatie of de race. Je ziet de wagens dan ook vaak de baan op gaan met groene Flow-Vis verf of een aero-rake. Waar de Flow-Vis visueel aangeeft hoe de luchtstroom over de auto gaat, geeft een aero-rake dit in data aan.

Naast het testen van nieuwe onderdelen zijn teams er ook bij gebaad om te zien hoe hun coureurs het doen op de baan in een qualifying lap en een long run. De monteurs maken met deze data aanpassingen in de afstelling in de auto om ervoor te zorgen dat deze het zo goed mogelijk doet in zowel de kwalificatie als de race.

Waarom rijden de auto’s niet continu?

Als je wel is een vrije training hebt gekeken is het je wellicht opgevallen dat de auto’s niet continu aan het rijden zijn. Nu je de informatie hierboven weet vraag je jezelf misschien af waarom er dan niet continu gereden word. Daar zijn echter een paar goede redenen voor. Uiteraard hebben de teams vaak enkel wat aan data op het moment dat de condities van de baan overeenkomen met die van de kwalificatie of race. Maar daarnaast heeft het ook 2 hele praktische redenen, namelijk de banden en motor onderdelen.

De teams hebben per auto slechts een beperkt aantal banden beschikbaar voor het complete weekend. Elke band waarmee wordt gereden is er dus 1 minder voor de kwalificatie en race. Die ene nieuwe soft band zou net net mogelijk het verschil kunnen maken tijdens de laatste fase van de race als er bijvoorbeeld een safety car naar buiten komt en jij als enige nog naar een nieuwe soft band kan.

Daarnaast is er ook nog een restrictie per seizoen in plaats van per weekend voor elke auto, namelijk de motor onderdelen. Zo kunnen teams bijvoorbeeld maar beperkte onderdelen gebruiken voor de ICE (Internal Combustion Engine), MGU-H en MGU-K. Als de auto’s veel rijden in de vrije training dan komt er teveel slijtage op deze onderdelen waardoor er, bij overschrijden van het maximum per seizoen, een gridstraf zal volgen. Vaak hebben teams dan ook een “vrijdag motor” zodat, als deze stuk gaat, er op de zaterdag een frisse motor beschikbaar is zonder dat er gevolgen zijn.

Wat zeggen de vrije trainingen dan uiteindelijk?

De vrije trainingen zeggen zowel veel als zeer weinig. Je kan in grote lijnen vaak wel opmaken welke teams er goed voor staat voor de kwalificatie en de race, maar precies weten doe je nooit. Zo kan Mercedes bijvoorbeeld met veel meer kilo’s aan benzine aan boord rijden en slechts een P9 en P10 halen in beide trainingen, maar in de kwalificatie toch weer vooraan staan. Dit fenomeen heet sandbagging, oftewel expres zand in de ogen van je concurrenten strooien. Een auto met meer kilo’s aan boord is uiteraard een stuk langzamer dan een auto die op een bijna lege tank rijden. Maar naast de brandstof kan een coureur natuurlijk ook simpelweg inhouden.

Conclusie

Een vrije training kan in grote lijnen een beetje laten zien hoe het weekend zal verlopen, maar is vooral interessant voor de F1 liefhebber die graag ziet met welke ontwikkelingen de teams bezig zijn en vooral niet genoeg kunnen krijgen van het spektakel. Zo zie je de coureurs dingen uitproberen en probeert de Formule 1 in analyses te laten zien welk stukje nou precies is veranderd aan de auto. Zit je nou op werk en kun je niet live kijken? Geen probleem! Wij verzamelen de Formule 1 samenvattingen voor jou zodat je niets hoeft te missen.