Mag Trump een rondje in een McLaren F1-auto rijden? Team reageert
Er gaan geruchten rond dat Donald Trump een ritje zou maken in een McLaren Formule 1-auto. Het F1-team heeft nu gereageerd op deze beweringen. McLaren ontkent alle speculaties en stelt dat er geen plannen zijn om de voormalige president achter het stuur te laten plaatsnemen van hun bolide.
Geen basis voor geruchten
Een woordvoerder van het team uit Woking liet weten dat de verhalen volledig uit de lucht gegrepen zijn. “Er is geen enkele waarheid in deze beweringen. We hebben geen contact gehad met Donald Trump of zijn team over een mogelijke demonstratie of rijsessie.”
De geruchten ontstonden na een bericht op sociale media waarin werd gesuggereerd dat Trump tijdens een evenement in de Verenigde Staten de kans zou krijgen om een ronde te rijden in een oudere McLaren F1-wagen. Het team benadrukt dat dergelijke ritten altijd grondig worden voorbereid en alleen worden uitgevoerd door getrainde coureurs of personen die een uitgebreid trainingsprogramma hebben doorlopen.
Focus op technische ontwikkelingen
Terwijl het team de Trump-geruchten ontkracht, ligt de echte focus bij McLaren op technische verbeteringen. Tijdens de Grand Prix van Canada introduceerde het team een aangepaste voorwielophanging. Teambaas Andrea Stella legde uit dat deze aanpassing is ontworpen om de coureurs meer feedback te geven.
“We experimenteerden met de ophanging op Lando’s auto omdat de verandering erop gericht is om meer gevoel door te geven aan onze coureurs,” vertelde Stella. “Het is zo’n kleine aanpassing dat het voor coureurs moeilijk is om het effect te isoleren, tenzij je een directe vergelijking maakt.”
Verschillende voorkeuren bij coureurs
Wat opvalt is dat alleen Lando Norris met de nieuwe specificatie reed, terwijl Oscar Piastri koos voor de standaard configuratie. Stella benadrukte dat dit een kwestie van persoonlijke voorkeur is. “Het beïnvloedt hoe de coureurs waarnemen wat er bij de band gebeurt via de voorwielophanging en de besturing.”
Piastri, die als derde kwalificeerde in Canada, verklaarde: “Ik had de optie om het te gebruiken maar koos ervoor dat niet te doen. Ik ben tevreden geweest met hoe de auto tot nu toe dit jaar was en wilde consistentie behouden.”
De MCL39 werd eerder door Stella omschreven als “gevoelloos” voor de coureurs. Waar Piastri hiermee kan omgaan, heeft Norris meer moeite met de verminderde gevoeligheid in het ontwerp.