UITGELEGD: Hoe werkt de Formule 1 kwalificatie?

Het is één van de hoogtepunten van een Formule 1 raceweekend: de kwalificatie. Maar hoe werkt de kwalificatie tegenwoordig? En welke veranderingen zitten er aan te komen voor de huidige Formule 1 kwalificatie opzet? Dat én meer leggen we hier uit.

Kwalificatie bepaalt startopstelling

Waarom is de kwalificatie er eigenlijk? Heel simpel: de kwalificatie bepaalt de startopstelling voor de race die de dag erna plaatsvindt. De coureur met de snelste tijd in de laatste ronde van de kwalificatie start in de race vanaf de voorste plek op de grid. De coureur met de op-één-na snelste tijd start vanaf de tweede plek, enzovoorts, enzovoorts…

Download nu de F1Head Android App! Met deze app heb je het laatste nieuws, WK standen en statistieken altijd binnen handbereik! Download de App via Google Play zodat je niets hoeft te missen van het allerlaatste Formule 1 nieuws.

Het format

Het huidige kwalificatiesysteem stamt uit 2006 en is sindsdien slechts beperkt aangepast. De kwalificatie is onderverdeeld in drie sessies — Q1, Q2 en Q3. Tijdens de eerste twee sessies, Q1 en Q2, vallen de langzaamste coureurs af, terwijl de snellere coureurs door mogen naar de volgende sessie.

De eerste kwalificatiesessie (Q1)

Tijdens de eerste kwalificatiesessie, ook wel Q1 genoemd, hebben alle 20 coureurs 18 minuten om een zo snel mogelijke ronde neer te zetten. Zodra de ‘vlag valt’ mogen coureurs nog hun rondje afmaken. Alleen de snelste 15 coureurs gaan door naar de volgende sessie, wat betekent dat de vijf langzaamste coureurs afvallen.

Heb jij al F1TV? De beste manier om volledige races terug te kijken en live te zien? Nee?! Klik hier en bestel F1TV en kijk met een paar minuten alle race actie!

Eén minder bekende maar toch belangrijke regel in Q1 is de zogenaamde ‘107%’-regel. Volgens deze regels moeten alle coureurs binnen 107% van de nummer één tijd van de eerste kwalificatiesessie blijven. Anders mogen ze niet deelnemer aan de race. Deze regel wordt echter nauwelijks gehandhaafd en gaat niet op bij mechanische problemen.

De tweede kwalificatieronde (Q2)

De tweede kwalificatiesessie heet logischerwijze Q2. In deze sessie hebben de 15 overgebleven coureurs 15 minuten de tijd om een snelle ronde op het scorebord te zetten. De tijd die in Q1 is gezet wordt geschrapt en is niet meer relevant. Ook in deze ronde vallen de 5 traagste coureurs af en gaan de snelste 10 door naar de laatste ronde.

Q2 is een stuk belangrijker dan Q1. Niet alleen omdat het de pikorde van plek 15 tot en 11 voor de GP bepaalt, maar ook vanwege het bandenreglement. De 10 coureurs die doorgaan naar Q3 zijn namelijk reglementair verplicht om in de race te starten op de banden waarop zij in de tweede kwalificatieronde hun snelste tijd hebben neergezet. Om deze reden zie je bijvoorbeeld vaak dat topteams zoals Red Bull, Mercedes en Ferrari tijdens Q2 gebruik maken van een minder snelle band. Dit is tijdens de kwalificatie misschien niet ideaal, maar biedt hen wel een tactisch voordeel tijdens de race. De 5 coureurs die afvallen hebben vrije bandenkeuze voor de race.

De ‘top 10 qualifying’ (Q3)

De derde kwalificatiesessie, ook wel Q3 of de ‘top 10 qualifying’ genoemd, bepaalt de startopstelling van de 10 snelste coureurs en daarmee ook wie vanaf de eerste startrij begint. In Q3 hebben de coureurs 10 minuten om een zo snel mogelijk rondje te rijden. De snelste coureur mag de race vanaf pole position beginnen.

Mogelijke veranderingen

De kwalificatie zoals wij ‘m vandaag de dag kennen werd in 2006 ingevoerd en is alom geliefd. Toch lijkt het erop dat het systeem binnenkort omgegooid wordt. Zo is er regelmatig geëxperimenteerd met de zogenaamde sprintkwalificatie, waarin de coureurs een korte race rijden die de startvolgorde bepaalt.

Grappig genoeg verdwijnt de traditionele kwalificatie in deze opzet niet: deze wordt alleen verschoven naar vrijdag. In plaats van dat de kwalificatie de startvolgorde van de Grand Prix bepaalt, bepaalt deze dan de volgorde voor de sprintrace. Het is vooralsnog echter nog onduidelijk of deze veranderingen echt allemaal doorgevoerd gaan worden.

F1Head